Dawna linia kolejowa.
To jest normalne i już na to nie reaguje, dziennikarze prawie zawsze przekręcają i plączą fakty i zdarzenia. Ja się do tej ich "amatorszczyzny" przyzwyczaiłem. Wystarczy pooglądać różne wiadomości i jak mówią o sprawach kolejowych od razu słychać i widać, że nie są wcale przygotowani do relacji. Mi osobiście się zdarzało, że w naszej lokalnej prasie napisałem to i owo, a po kupnie gazety jak przeczytałem "swój artykuł" to myślałem, że padnę na miejscu.
- Marcin Przybysz
- Sztygar
- Posty:146
- Rejestracja:niedziela 02 wrz 2007, 21:49
- Relacja:Sympatyk
- Lokalizacja:Złotno
- Kontakt:
Re: Dawna linia kolejowa.
To pokłosie tłumaczenia "kleinbahn" - jak mała kolejka, to mus wąskotorowa 


Re: Dawna linia kolejowa.
Nie porozumienia co do "szerokości " toru do Złotego Stoku wzięły się z publikacji śp. Andrzeja Szeer pt." Zapomniane linie kolejowe województwa wałbrzyskiego" wydrukowane w "Roczniku Świdnickim 1984". To on tam napisał jako pierwszy, że najpierw ta linia była wąskotorowa. Jeszcze w latach 90-tych rozmawiałem z nim i przyznał mi, że się pomylił. Niestety dalej jest w obiegu ta nie prawdziwa informacja. Kolejka złotostocka została zaprojektowana i wybudowana jako normalnotorowa i KONIEC, a kto nie wieży nich sprawdzi w archiwum państwowym we Wrocławiu.
Re: Dawna linia kolejowa.
Może mało ciekawe,ale są to fundamenty baraków pracowniczych budowniczych kolej złotostocka.Są trzy jednakowe fundamenty po dwa mieszkania każdy.Jest jeszcze jeden fundament pozostałego wychodka dla mieszkańców baraków.Pozostałości znajdują się na łące obok ściągniętego wiaduktu Złoty Stok.Dlatego tak mówię bo na żadnych mapach nie było nigdy tam nic,same fundamenty mówią że były to domki,bliźniaki z drewna postawione na krótki czas.


Przepraszam za jakość zdjęć.


Przepraszam za jakość zdjęć.
Re: Dawna linia kolejowa.
A się zastanawialiśmy co to. Dzięki. A skąd to wiesz, że to baraki pracownicze?
Mam gdzieś lepsze zdjęcia
odnajdę to dorzucę, ale chyba szybciej będzie mi pójść 
Mam gdzieś lepsze zdjęcia


Re: Dawna linia kolejowa.
Widać po ich strukturze.Są za mało masywne jak na fundamenty domu nawet drewnianego który miałby stać wieki.Tak cienkie murki stawia się pod drewniane konstrukcje domków tymczasowych,nawet nie na 10 lat.Nie ma wokół nigdzie gruzu więc z pewnością były to konstrukcje lekkich baraków a i nikt na tak słabo wkopanych i cienkich fundamentach muru by nie postawił,tym bardziej 110 lat temu,gdzie wręcz przesadzano z grubością murów .
Na 100 procent to stwierdzić nie można czy akurat tam mieszkali budowniczy kolei,ale 100 procent były to bliźniaki z jednego projektu z wychodkiem postawione szybko,tanio i spełniały cel krótkiego zakwaterowania .Nie hotel,nie magazyny,bo wychodek, więc co:baraki dla pracowników np: speców z głębi Niemiec od kolei.Speców od górnictwa raczej nie trzeba nam było.
Na 100 procent to stwierdzić nie można czy akurat tam mieszkali budowniczy kolei,ale 100 procent były to bliźniaki z jednego projektu z wychodkiem postawione szybko,tanio i spełniały cel krótkiego zakwaterowania .Nie hotel,nie magazyny,bo wychodek, więc co:baraki dla pracowników np: speców z głębi Niemiec od kolei.Speców od górnictwa raczej nie trzeba nam było.

Re: Dawna linia kolejowa.
Już dotarłem do Płonicy Śląskiej. Teraz mnie czeka zbudowanie całego układu bocznic i stacji w Złotym Stoku (a będzie to dosyć cięzkie zadanie bo nie mam żadnych planów układów bocznic w Złotym Stoku, oprócz planu układu torowego stacji Złoty Stok a na nim nie ma niestety narysowanych bocznic odchodzących ze stacji). Jak macie całe plany nawet zakładu farb i lakierów (tylko z ujętym układem torowym) to byłbym wdzięczny. Głownie zależy mi na układach torowych bocznic bo reszta to już ze zdjęć wyjdzie. Wrzucę dwa obrazki z budowy

Obejrzyjcie sobie inne linie Dolnego Śląska tworzone przez innych graczy
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=97
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1057
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=5318 (wręcz polecam przeczytać cały temat bo warto - ta linia jest w 100 % zgodna z rzeczywistością)
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=504
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1116
Postaram się na jakąś imprezę wziąć komputer to pojeździmy sobie w wirtualnym świecie


Obejrzyjcie sobie inne linie Dolnego Śląska tworzone przez innych graczy
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=97
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1057
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=5318 (wręcz polecam przeczytać cały temat bo warto - ta linia jest w 100 % zgodna z rzeczywistością)
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=504
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1116
Postaram się na jakąś imprezę wziąć komputer to pojeździmy sobie w wirtualnym świecie
Re: Dawna linia kolejowa.
Wracam do torowiska linni kolejowej z Kamieńca do Lasek. Z planu wynika, że torowisko było po prawej stronie mostu jadąc na Złoty Stok. W nurcie Nysy Kłodzkiej widać jeszcze szczątki starego drewnianego mostu, skarpa umocniona jest kamieniem i balami drewnianymi. Miejsca jest dosyć zarówno na most drogowy jak i kolejowy, który był zbudowany przy drogowym. Dalej po przekroczeniu Nysy przez Rogały do Ożar i Lasek. Czy zachowały się zdjęcia starego drewnianego mostu drogowego. Nowy to prawdopodobnie lata pięćdziesiąte.
Re: Dawna linia kolejowa.
Mam prośbę jakby ktoś mógł narysować układ torowy wąskotorówki w Byczeniu. Nie musi być on zgodny w 100 % ale mógłby troszeczkę przypominać. Czy na tej bocznicy normalnotorowej były tory dodatkowe czy kończyła się ona kozłem oporowym i w którym miejscu odchodziła (a najlepiej powiedzcie mi do kiedy istniała) ? Ile było torów dodatkowych w Byczeniu (nie licząc wspomnianej bocznicy). Napiszcie mi bo już jestem w połowie drogi między Sosnową a Byczeniem. Jak ktoś ma Służbowy rozkład Jazdy pociągów z tamtych lat i jest ujęta prędkość szlakowa i wykaz ograniczeń stałych (posiadam z 1989 roku ale nie ma tam linii Kamieniec Złoty Stok) z ujętą linią złotostocką to byłbym wdzięczny
Re: Dawna linia kolejowa.
Nie wiem czy się przyda ,ale są rozkłady jazdy z 44.AŻ 5 RAZY KURSOWAŁ POCIĄG NA LINII ZŁOTY STOK KAMIENIEC.
poz

http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Te ... esien.html


http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Te ... esien.html
Re: Dawna linia kolejowa.
Witam. Kilka dni temu spotkałem znajomego, który pracował w "rejonie budynków" tak kiedyś nazywali kolejarze tą służbę. Oni tam mieli dostęp do wszystkich planów i schematów np. budynków, wodociągów, różnych instalacji itp. w większości jeszcze po niemieckimi, na te stare schematy nanosili coraz to nowe poprawki więc nie zwykle cenne historycznie. Niestety. Podczas kolejnej reorganizacji i kolejnej przeprowadzki jakiś mądry kolejny nowy dyrektor lub naczelnik wydał polecenie aby to wszystko zniszczyć! Spalono to wszystko w piecu CO. Ocalał tylko schemat st. Kamieniec. I co wy na to ? Ponoć było tam dużo ciekawych rzeczy o Byczeniu.
- eSCe
- Rotman
- Posty:221
- Rejestracja:poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
- Relacja:Sympatyk
- Lokalizacja:Kłodzko
Re: Dawna linia kolejowa.
W zasadzie wszystkie tajemnice o stacji/przystanku w Byczeniu są ujawnione pod znanym adresem. Układ toru głównego i bocznicy jest taki sam jak w Sosnowie. Opisowo mogę uzupełnić, że część pasażerska zaczynała się od mostku przy przepompowni (ok. 50m), a następnie część towarowa z bocznicą, kończąca się na wysokości drogi prowadzacej do młyna (ok. 150m). Bocznica ta była intensywnie wykorzystywana (wyładunek zboża i załadunek mąki). Prawie zawsze stało tam kilka wagonów towarowych. To wszystko zakończyło się w latach jak w opisie na wstępie. Przy mostku obok przepompowni stał żuraw wodny (też jest zdjęcie z fototeki p. Andrzeja Ł.). Budyneczek poczekalni stoi tam do dzisiaj. Druga bocznica prowadząca do cegielni zaczynała się ok. 50 m poniżej wiaduktu na wysokości cegielni. Innych technicznych nowinek tam nie było. Może tylko ta (też jest w opisie), że przepompownia z kanału młynówki działała przez wszystkie lata z epoki parowozów i zasilała wieżę ciśnień bliższą lokomotywowni w Kamieńcu Ząbkowickim (obecnie, co jest naturalna rzeczą i oczywistą
, ta wieża też została zgruzowana). Oby tak dalej - jakieś sukcesy być muszą! 


Re: Dawna linia kolejowa.
A ja podzielę się anegdotą na temat kolei Kamieniec-Złoty Stok, którą usłyszałam ponad 30 lat temu w Sosnowej. Działo się to około pół wieku temu. Babcia Głowacka szła z koszykiem na targ do Złotego Stoku, nadjechał pociąg i życzliwy maszynista zwolnił, wychylił się przez okno i woła do babci: "zatrzymam się, proszę wsiadac" a na to babcia: "dziękuję bardzo, ale dzisiaj śpieszę się na targ więc pójdę pieszo, następnym razem jak będę miała więcej czasu to skorzystam". SC babcię Głowacką na pewno znał, więc wie, że w jej wypowiedzi powinien byc charakterystyczny akcent. To tak na wesoło.
-
- Gwarek
- Posty:336
- Rejestracja:czwartek 09 gru 2010, 18:55
- Relacja:Sympatyk
Re: Dawna linia kolejowa.
Opowiedziałem tą historyjkę swoim rodzicom i potwierdzają. Pamiętają tą kobietę z Sosnowej. Mój dziadek pracował w Kamieńcu na stacji i od czasu do czasu wracał na piechotę do ZS po torach aby sprawdzić ich stan. Niestety nie żyje już blisko 30 lat i nic więcej nie zdołam przywrócić. A szkoda.
Re: Dawna linia kolejowa.
Według mnie jest szansa aby zachować linię kolejową Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok i to w ruchu pasażerskim (wtedy on miałby sens) ! Czytając ostatnio w prasie lokalnej o szlaku królewny Marianny Orańskiej wpadł mi pomysł do głowy aby stworzyć taki kolejowy szlak Marianny Orańskiej wzorem Kolejowego Szlaku Jana Pawła II.
Zaczynałby się on w Złotym Stoku (bowiem niedaleko tuż za granicą znajduje się Bila Voda i Jawornik gdzie królewna miała swoje posiadłości) przechodził przez Kamieniec i Kłodzko i kończyłby się w Stroniu Śląskim gdzie królewna też miała swoje posiadłości. Szlak mogłyby obsługiwać szynobusy, które zaopatrzone byłyby w przewodnika i w telewizory w których możnaby puszczać filmy dokumentalne nt. dobrej pani Ziemi Kłodzkiej. Może pomysł szalony ale możliwy do zrealizowania. Piszcie pod tym postem swoją wypowiedź na ten temat
Zaczynałby się on w Złotym Stoku (bowiem niedaleko tuż za granicą znajduje się Bila Voda i Jawornik gdzie królewna miała swoje posiadłości) przechodził przez Kamieniec i Kłodzko i kończyłby się w Stroniu Śląskim gdzie królewna też miała swoje posiadłości. Szlak mogłyby obsługiwać szynobusy, które zaopatrzone byłyby w przewodnika i w telewizory w których możnaby puszczać filmy dokumentalne nt. dobrej pani Ziemi Kłodzkiej. Może pomysł szalony ale możliwy do zrealizowania. Piszcie pod tym postem swoją wypowiedź na ten temat
Re: Dawna linia kolejowa.
szczepanie, dzisiaj nie mam drobnych na tą inwestycję. Napisz jutro. 
Pomysł ciekawy, tylko wykonanie może byc trudne. Skąd na to pieniądze?

Pomysł ciekawy, tylko wykonanie może byc trudne. Skąd na to pieniądze?
- eSCe
- Rotman
- Posty:221
- Rejestracja:poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
- Relacja:Sympatyk
- Lokalizacja:Kłodzko
Re: Dawna linia kolejowa.
Podpowiedź (szczególnie dla Szczepana ? może przydać się do przygotowywanej prezentacji): proszę zwrócić uwagę na dwa obiekty w publikacji ?Historia Oddziału Złota?:
http://zlotystok.salwach.pl/oddzial_zlota
1. Rys. 2 ? na planie widać parowozownię z dwoma stanowiskami oraz ślepym torem (po jej wschodniej stronie) zakończonym kozłem.
2. Rys. 7 ? fotografia z 1933r z kotłownią i budynkiem Oddziału Złota, za którymi widać dosyć dokładnie, po lewej - budynek stacyjny (jeszcze bez I piętra po północnej stronie), a bliżej środka ? ?szopa? z charakterystyczną nadbudówką, w której znajdował się zbiornik wody dla parowozów.
P.S.
W dniu 8 gru 2010, na podstawie materiałów niemieckich, zanotowałem:
"- w 1923 zmodernizowano i nadbudowano budynek stacyjny w Reichenstein"
Konkluzja oczywista: fotografia (z rys. 7) wykonana była wcześniej, chyba tuż po I WW...
http://zlotystok.salwach.pl/oddzial_zlota
1. Rys. 2 ? na planie widać parowozownię z dwoma stanowiskami oraz ślepym torem (po jej wschodniej stronie) zakończonym kozłem.
2. Rys. 7 ? fotografia z 1933r z kotłownią i budynkiem Oddziału Złota, za którymi widać dosyć dokładnie, po lewej - budynek stacyjny (jeszcze bez I piętra po północnej stronie), a bliżej środka ? ?szopa? z charakterystyczną nadbudówką, w której znajdował się zbiornik wody dla parowozów.
P.S.
W dniu 8 gru 2010, na podstawie materiałów niemieckich, zanotowałem:
"- w 1923 zmodernizowano i nadbudowano budynek stacyjny w Reichenstein"
Konkluzja oczywista: fotografia (z rys. 7) wykonana była wcześniej, chyba tuż po I WW...
Ostatnio zmieniony niedziela 27 lut 2011, 10:16 przez eSCe, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Gwarek
- Posty:843
- Rejestracja:niedziela 19 wrz 2010, 18:54
- Relacja:Sympatyk
Re: Dawna linia kolejowa.
Piękny pomysł:-) Można pomarzyć. Linia do Stronia Śląskiego była też piękna. Jechałem raz. Poniżej obrazki ze stacji Lądek Zdrój. Przykro to oglądać:-(szczepan pisze:Według mnie jest szansa aby zachować linię kolejową Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok i to w ruchu pasażerskim (wtedy on miałby sens) ! Czytając ostatnio w prasie lokalnej o szlaku królewny Marianny Orańskiej wpadł mi pomysł do głowy aby stworzyć taki kolejowy szlak Marianny Orańskiej wzorem Kolejowego Szlaku Jana Pawła II.
Zaczynałby się on w Złotym Stoku (bowiem niedaleko tuż za granicą znajduje się Bila Voda i Jawornik gdzie królewna miała swoje posiadłości) przechodził przez Kamieniec i Kłodzko i kończyłby się w Stroniu Śląskim gdzie królewna też miała swoje posiadłości. Szlak mogłyby obsługiwać szynobusy, które zaopatrzone byłyby w przewodnika i w telewizory w których możnaby puszczać filmy dokumentalne nt. dobrej pani Ziemi Kłodzkiej. Może pomysł szalony ale możliwy do zrealizowania. Piszcie pod tym postem swoją wypowiedź na ten temat
Miasteczko zamieszkiwała bowiem bardzo dziwna społeczność.
ROZDZIAŁ I 41 KUSZENIE ŚW. ANTONIEGO
ROZDZIAŁ I 41 KUSZENIE ŚW. ANTONIEGO
Re: Dawna linia kolejowa.
Szkoda, że nie znam żadnego MK z Lądka Zdroju, Stronia lub okolic. Z chęcią wziął bym drezynkę na przyczepkę pojechał do Lądka i pojeździł bym do Stronia lub zorganizowalibyśmy tam imprezę drezynową. Mam kilka zdjęć ze stacji w Lądku wykonane w zeszłym roku podczas dożynek powiatowych, tak z ciekawości parę zamieszczę innym razem.
Re: Dawna linia kolejowa.
Witam.
Jak rozmawiam na temat kolejki Złotostockiej to w końcu zawsze pada to pytanie "a, co z mostem?" odpowiadam "nic", a może dać sobie spokój z tym mostem? Jakby się udało ruszyć drezynami ze Złotego stoku do Śremu jet to ok. 7 km więc tam i z powrotem ok.14 km, jadąc ten dystans z prędkością średnią 25 km/h z przystankami przejazd taki trwałby ok 50 minut. Więc taki przejazd ze Złotego Stoku do rzeki Nysa Kłodzka byłby samą w sobie atrakcją turystyczną, takim drezynowym szlakiem turystycznym podobnie jak szlaki: piesze, rowerowe, konne itp. A co po drugiej stronie rzeki w Byczeniu ? W Byczeniu jest jeszcze budyneczek dworcowy, postarać się ten budyneczek i całą równię stacyjną zagospodarować turystycznie. W brew pozorom jet to fajnie położne miejsce. Obok rzeka, jeziora, powyżej olbrzymi park z ciekawymi zabytkami po drugiej stroni parku pałac, czerwony kościółek i "Kamieniecka starówka". Połączyć to wszystko oznakowanymi szlakami pieszymi i rowerowymi, a i może ktoś by chciał zarobić i powozić turystów konikiem lub inną dorożką. Teraz inwestycje:
1. Tor - należ wyczyścić, uzupełnić ubytki, oznakować i to z grubsza wszystko.
2. Przeprawa przez rzekę, jakaś najprostsza kładka dla pieszych i rowerów nie musi wcale być konstrukcja stalowa lub betonowa ja bym zaproponował nowoczesną konstrukcje drewnianą, mogła ona nawet być dodatkową atrakcją.
3. Tor Byczeń-Kamieniec, tu mam propozycję najbardziej czasochłonną i najbardziej rewolucyjną. Przekuć tor jaki jest obecni 1435 mm na wąsko torowy 750 mm taki jak w kopalni złota. Tor ten by nie dochodził do stacji kolejowej tylko przed stacją skręcałby na staro-torze do małego dworca i kończył by się przy drodze Kamieniec Byczeń. Nie jest to wbrew pozorom wiele pracy. Po prostu zakręcarkom odkręca się jedną szynę i przykręca bliżej drugiej szyny. Sama chęć przejazdu wąskotorówką była by silnym magnesem dla turystów.
Zapraszam do dyskusji na ten pomysł, koszty tego projektu to tylko znikomy ułamek budowy mostu.
PS. Aż się boję następnych wpisów, chyba mi się nie źle dostanie.
Jak rozmawiam na temat kolejki Złotostockiej to w końcu zawsze pada to pytanie "a, co z mostem?" odpowiadam "nic", a może dać sobie spokój z tym mostem? Jakby się udało ruszyć drezynami ze Złotego stoku do Śremu jet to ok. 7 km więc tam i z powrotem ok.14 km, jadąc ten dystans z prędkością średnią 25 km/h z przystankami przejazd taki trwałby ok 50 minut. Więc taki przejazd ze Złotego Stoku do rzeki Nysa Kłodzka byłby samą w sobie atrakcją turystyczną, takim drezynowym szlakiem turystycznym podobnie jak szlaki: piesze, rowerowe, konne itp. A co po drugiej stronie rzeki w Byczeniu ? W Byczeniu jest jeszcze budyneczek dworcowy, postarać się ten budyneczek i całą równię stacyjną zagospodarować turystycznie. W brew pozorom jet to fajnie położne miejsce. Obok rzeka, jeziora, powyżej olbrzymi park z ciekawymi zabytkami po drugiej stroni parku pałac, czerwony kościółek i "Kamieniecka starówka". Połączyć to wszystko oznakowanymi szlakami pieszymi i rowerowymi, a i może ktoś by chciał zarobić i powozić turystów konikiem lub inną dorożką. Teraz inwestycje:
1. Tor - należ wyczyścić, uzupełnić ubytki, oznakować i to z grubsza wszystko.
2. Przeprawa przez rzekę, jakaś najprostsza kładka dla pieszych i rowerów nie musi wcale być konstrukcja stalowa lub betonowa ja bym zaproponował nowoczesną konstrukcje drewnianą, mogła ona nawet być dodatkową atrakcją.
3. Tor Byczeń-Kamieniec, tu mam propozycję najbardziej czasochłonną i najbardziej rewolucyjną. Przekuć tor jaki jest obecni 1435 mm na wąsko torowy 750 mm taki jak w kopalni złota. Tor ten by nie dochodził do stacji kolejowej tylko przed stacją skręcałby na staro-torze do małego dworca i kończył by się przy drodze Kamieniec Byczeń. Nie jest to wbrew pozorom wiele pracy. Po prostu zakręcarkom odkręca się jedną szynę i przykręca bliżej drugiej szyny. Sama chęć przejazdu wąskotorówką była by silnym magnesem dla turystów.
Zapraszam do dyskusji na ten pomysł, koszty tego projektu to tylko znikomy ułamek budowy mostu.
PS. Aż się boję następnych wpisów, chyba mi się nie źle dostanie.