Dawna linia kolejowa.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Dawna linia kolejowa.

Post autor: eSCe » niedziela 08 lip 2007, 17:11

Mamy okrągłą, X rocznicę fizycznej i formalnej likwidacji linii Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok.
Lokalna prasa kilka dni temu (Echo Tygodnia z 26 czerwca b.r., str. 11) zamieściła krótki artykuł - komunikat:
ObrazekObrazek
Trudno coś dodać sensownego do tej informacji; rozwiązanie problemu kolei w naszym kraju scedowano na ... samorządy oraz spółki, spadkobierczynie poprzedniego kolosa - PKP. Efekt znany i smutny.
A tuż za granicą, w Czechach, kolej ma się znakomicie!

Z pozdrowieniami, były stały pasażer tej linii,
Stanisław.
Ostatnio zmieniony niedziela 28 wrz 2008, 15:46 przez eSCe, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Primus Inter Pares
Gwarek
Gwarek
Posty: 342
Rejestracja: czwartek 27 sty 2005, 17:36
Lokalizacja: Złoty Stok

Post autor: Primus Inter Pares » środa 18 lip 2007, 22:19

W czasie zimowej szarugi i długich wieczorów, opracujemy z kolegą udokumentowany artykół o historii naszej ciuchci , do "Złotostockich ciekawostek" na oficjalnej stronie miasta. Ale jeśli że ktoś nas uprzedzi to też wszyscy będziemy radzi.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » poniedziałek 03 wrz 2007, 16:05

Do ponownego zabrania głosu zmobilizowała mnie ankieta Marcina Przybysza zamieszczona w dziale "Gdybym tylko mógł..." dotycząca planu ewentualnej, częściowej reaktywacji tej linii kolejowej.
Aby pomóc potencjalnym głosującym w wyborze wariantu, proponuję obejrzeć piękne zdjęcia autorstwa Andrzeja Cichowicza, wykonane 18 lutego 1996r podczas przejazdu pociagu specjalnego do Złotego Stoku, ciągnionego przez parowóz Ty2-1169 (jednym z pasażerów był wspomniany Marcin Przybysz).
Oto jedno z tych zdjęć, wykonane w Sosnowie (to miejsce jest oznaczone jako p. widokowy na najnowszych mapach turystycznych):

ObrazekObrazek

Wiecej zdjęć i wiadomości o dawnej linii kolejowej Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok można obejrzeć i przeczytać >>tutaj<<.
To ostatnie zdanie napisałem z lekkim wewnętrznym oporem, ponieważ trochę przyczyniłem się do jego redakcji i spodziewam sie b. krytycznych reakcji, ale trudno! :oops: (mogę się wytłumaczyć, że zostałem do tego sprowokowany...).

Pozdrawiam, Stanisław.
Ostatnio zmieniony niedziela 28 wrz 2008, 15:48 przez eSCe, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Primus Inter Pares
Gwarek
Gwarek
Posty: 342
Rejestracja: czwartek 27 sty 2005, 17:36
Lokalizacja: Złoty Stok

Post autor: Primus Inter Pares » poniedziałek 03 wrz 2007, 21:21

Rzetelne i wszechstronne opracowanie ,nie wiele można dodać, może jedynie zdjęcia z okresu przed i powojennej eksploatacji. Kolejna cząstka tego co przeminęło zachowana dla historii, inne wciąż czekają na dociekliwych. Gratulacje i pozdrowienia dla autorów.

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Post autor: Marcin Przybysz » poniedziałek 03 wrz 2007, 22:31

NO tak, grzech neofity - nie poczyta forum i wyrywa się z nowym postem na stary temat :oops:
Ale skoro się stało... Ok.

Parowozu już na tej linii niestety nie obejrzymy, ale może drezyny, może z czasem mała lokomotywka spalinowa z wagonikiem - letniakiem, na przykład ta: http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1651 ?

Stanisławie - tym linkiem żarówiańskim toś mnie na kolana powalił. Szczególnie zdjęcia. Jak wrócę z urlopu, to wrzucę moje z przejazdu specjalnego - ja byłem pasażerem przejazdu wcześniejszego, musiał to być jeszcze l995.

Pozdrawiam. Marcin

Yanek
...
...
Posty: 1
Rejestracja: piątek 05 paź 2007, 19:50

Post autor: Yanek » piątek 05 paź 2007, 19:57

Primus Inter Pares pisze:W czasie zimowej szarugi i długich wieczorów, opracujemy z kolegą udokumentowany artykół o historii naszej ciuchci , do "Złotostockich ciekawostek" na oficjalnej stronie miasta. Ale jeśli że ktoś nas uprzedzi to też wszyscy będziemy radzi.


A czy ktoś ma pojęcie jakie bylyby koszty ponownego uruchomienia linii wraz z odbudową mostu? Kto może sie podjąć takiej kalkulacji??

pozdro

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Post autor: Marcin Przybysz » poniedziałek 08 paź 2007, 22:02

Nie ma sensu robić kalkulacji (kto za to zapłaci?). W dzisiejszych czasach lokalna linia kolejowa nie mająca szczęścia posiadać stabilnego odbiorcy/nadawcy (np bocznicy Orlenu), ledwie zarabia na bieżące utrzymanie. A Złoty Stok ? Ech, nie te czasy.....
No chyba, że znajdzie się wizjoner, który skonstruuje projekt, sięgnie po mityczne "fundusze unijne", i odbuduje most (cała linia jest w dość dobrej kondycji, na betonowych podkładach) ?

Powiem tak: aby odbudować most, trzeba na przykład odbudować około 200 metrów torowiska (dojazdy, tak lekko licząc po l00 metrów z każdej strony). Koszt budowy od zera stu metrów torowiska, to licząc po cenach materiału staroużytecznego (szyny z demobilu, podkłady drewniane używane) około 50.000 pln, budowane z nowych materiałów to jakieś l20.000 PLN. (same materiały, nie licząc robocizny. Źródełko-cennik jest tutaj: findrew.pl )

Czyli mamy od l00.000 do 240.000 PLN za sam dojazd do mostu :(

Most.... Kilkaset ton (minimum tysiąc PLN za tonę) stali, plus koszt rozbiórki, plus koszt transportu (niebotyczny, transport ponadgabarytowy), plus koszt ponownego montażu, plus.....

To tyle na szybko.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » poniedziałek 12 lis 2007, 07:57

Jestem po lekturze elektronicznego wydania Echa Tygodnia z 29.10 (s.7), gdzie jest zapowiedź ważnego spotkania dotyczącego tego tematu.
Trzymam kciuki!
Marcinie - może Twoja kalkulacja będzie wykorzystana...

Awatar użytkownika
Primus Inter Pares
Gwarek
Gwarek
Posty: 342
Rejestracja: czwartek 27 sty 2005, 17:36
Lokalizacja: Złoty Stok

Post autor: Primus Inter Pares » środa 14 lis 2007, 20:49

Odbyła się sesja Rady Miejskiej i dyskusja w której most kolejowy jawił się jako najmniejszy problem zamierzonego wydobycia kruszyw. Nawet jeśli kiedykolwiek dojdzie do uruchomienia tego odcinka kolei, to przy przewozie 1 miliona ton rocznie, odarty zostanie romantyzm pozostały w naszych wspomnieniach. Roztoczone w ECHU miraże radni ocenili bardziej rzeczowo, wstrzymując się z opinią do poznania rozwiązań zgłoszonych problemów. A to - potrwa.

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Post autor: Marcin Przybysz » piątek 04 sty 2008, 15:04

Romantyzm dawnej kolei chętnie poświęcę na ołtarzu przywrócenia linii do życia. Martwi mnie jedno - tak czy inaczej nie ma szans na przywrócenie składów osobowych... Nawet gdyby "wcisnąć" ze 3-4 pary między te miliony ton towaru, to i tak nie ma czym jeździć. Składu wagonowego nikt nie pośle ( w obecnych realiach to finansowe samobójstwo), a szynobusu szkoda delegować na tak krótką linię.... Chyba, że dolnośląskie, wzorem zachodniopomorskiego, zakupi za "grosze" używane szynobusy np z Niemiec?

A tak swoją drogą, uświadomcie mnie - cóż to za miraże prasa roztoczyła? Kolejna kaczka dziennikarska? Czy jakieś konkrety?

Marcin

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » niedziela 03 lut 2008, 16:59

Marcinie, obiecałeś zamieścić zdjęcia z "naszej" trasy. To aktualne?
Czas upływa...

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Post autor: Marcin Przybysz » poniedziałek 04 lut 2008, 21:14

Oj, dziękuję za przypomnienie. Muszę odgrzebać fotki, wrzucić na skaner i ... gotowe. Tylko że to tak łatwo się pisze, a jak się znam, to jeszcze "trochę: mi zajmie - zarobiony jestem...

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

150 lat Kolei w Ząbkowicach Śl.

Post autor: eSCe » piątek 26 wrz 2008, 14:22

Dla tych co nie zaglądają na stronę http://www.zlotystok.pl/ przypomnienie, że już jutro (sobota, 27 września) w rejonie dworca w Ząbkowicach Śl. od godz. 11:00 będzie realizowany bogaty program obchodów 150-lecia (i 100-lecia) Kolei w tym rejonie. Tylko jutro od 12:00 do 13:00 pociąg retro w Ząbkowicach!
Jedyna okazja zrobienia ciekawych zdjęć.
Szczegóły na stronie Urzędu Miejskiego (j.w.), który jest współorganizatorem tej 2-dniowej imprezy. Jest to b. miła wiadomość... :D
Pozdrawiam wszystkich sympatyków Kolei!

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » niedziela 28 wrz 2008, 10:45

Punktualnie o godz. 12:00 w dniu 27.09.2008r na Dworzec w Ząbkowicach Śląskich wjechał pociąg specjalny z lokomotywą SM42-108:
ObrazekObrazek

Teren stacji ładnie przygotowany, organizacja bez zarzutu, cieszył widok licznej publiczności. Zainteresowanie najmłodszych było wzruszające.
ObrazekObrazek

To tylko fragment z pierwszego dnia; może ktoś zamieści kolejne mini fotoreportaże?
Ostatnio zmieniony niedziela 12 kwie 2009, 08:21 przez eSCe, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Post autor: GAWLITZEK » niedziela 05 paź 2008, 12:36

Witam.Mam cos dla milosnikow linii kolejowej w zlotym stoku:

http://images.google.pl/imgres?imgurl=h ... D%26sa%3DN
Przyjaciel ziemi złotostockiej

Awatar użytkownika
dobekfooto
Moderator
Moderator
Posty: 934
Rejestracja: piątek 04 lut 2005, 23:51
Relacja: Mieszkaniec
GG: 8824316
Lokalizacja: Złoty Stok
Kontakt:

Post autor: dobekfooto » piątek 31 paź 2008, 00:20

Znalazłem na Youtube krótki film dokumentujący ostatni przejazd pociągu osobowego na trasie Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok.
http://pl.youtube.com/watch?v=NwCswBR7D ... re=related
"Buntu nie boji sie wladca ten,
co by z powiek spedzal mu sen.
Lecz nie poradzisz nic bracie moj ..."

Awatar użytkownika
ICE
Sztygar
Sztygar
Posty: 144
Rejestracja: wtorek 18 mar 2003, 23:44
Lokalizacja: Złoty Stok / Oława / Wrocław

Post autor: ICE » piątek 31 paź 2008, 09:08

Super pamiątka :-)
\ totus_tuus

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » poniedziałek 03 lis 2008, 08:05

Dzisiaj w porannej audycji Polskiego Radia Wrocław (w cyklu "Znaj swoją historię"), mogliśmy usłyszeć kilka danych o "naszej" linii kolejowej.
Wszyscy wiemy, że pierwszy oficjalny przejazd pociągu na trasie Kamieniec Ząbk. - Złoty Stok miał miejsce w dniu 03 listopada 1900r. W informacji radiowej podano, że przez pierwsze 2 lata linia wąskotorowa posiadała rzadko spotykany rozstaw szyn 750 mm, który następnie zwiększono do typowego rozstawu 1000 mm.
Szkoda, że nie podano źródła tych informacji.
Czy faktycznie dwa razy "przekuwano" tę linię aby osiągnąć stan "normalnotorowy"?
Wydaje się, że kluczem może tu być most w Byczeniu, który od początku do powodziowego końca nie był przebudowywany.
Może hipoteza, że ta linia od początku istnienia miała normalny wymiar, jest prawdopodobna?
Wydaje się, że bez dotarcia do archiwalnej kartoteki kolejowej, tych zagadek z biegiem lat może być coraz więcej.

Awatar użytkownika
Primus Inter Pares
Gwarek
Gwarek
Posty: 342
Rejestracja: czwartek 27 sty 2005, 17:36
Lokalizacja: Złoty Stok

Post autor: Primus Inter Pares » czwartek 13 lis 2008, 20:43

Ponieważ nikt nie odpowiada podzielę się uwagami: 1. Krótkie odcinki kolei t.zw. dojazdowych, łączących prowincję z siecią państwową (budowane przez towarzystwa kolejowe, wyjątkiem naszego który był prywatnym) nazywano w Niemczech „ kleine”, często z dopiskiem „normal Essen-Schinen”.
Po nacjonalizacji wszystkich kolei dojazdowych nastąpiło ujednolicenie i znikło określenie „kleine”, które teraz wprowadza w błąd. Nasza kolej od początku była „normal”.

Elżbieta Kamyczek
Bajtel
Bajtel
Posty: 13
Rejestracja: poniedziałek 19 lis 2007, 09:01

Post autor: Elżbieta Kamyczek » wtorek 18 lis 2008, 18:06

Według moich danych Niemcy używali w kolejnictwie różnych terminów na okreslenie odcinków kolejowych. Określenie KLEINBAHN oznacza kolej, odcinek dojazdowy i był to odcinek normalnotorowy. Termin FELDBAHN oznaczał natomiast kolej wąskotorową. Patrząc na plany Złotego Stoku z lat 30 XX wieku widzimy tak oznakowane szlaki i tak powinniśmy według mojego zdania interpretować te oznaczenia.Pozdrawiam EK

ODPOWIEDZ