Prawa miejski

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57
Prawa miejski

Post autor: Szperacz » czwartek 09 wrz 2010, 17:37

W przyszłym roku Złoty Stok bedzie obchodził 720 rocznicę nadania praw miejskich. Może wartoby już coś pomyśleć i rozpocząć jakieś przygotowania. Odnowienie nadania praw miejskich miało miejsce w czwartek po św. Walentym 1491 roku. Nie jest znana data dzienna nadania praw miejskich Złotemu Stokowi ale mozna trzymać się i zorganizować obchody w lutym. Pozdrawiam Szperacz

REX
Sztygar
Sztygar
Posty:145
Rejestracja:środa 06 sty 2010, 11:55

Re: Prawa miejski

Post autor: REX » niedziela 12 wrz 2010, 11:55

Miałem okazję spotkać się z poważnymi ludzmi i zapytać o rocznicę praw miejskich. Byli zdumieni że ktos czyli Szperacz mówi o nadaniu praw miejskich 720 lat temu skoro dokumenty mówią że prawa nasze miasto otrzymało w 1344 roku. To jest fakt i nie należy go kwestionować i tym samym się ośmieszać. nie naciągajcie historii. Dokument to dokument chyba że ktoś niechce go widzieć. Rex

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57

Re: Prawa miejski

Post autor: Szperacz » niedziela 12 wrz 2010, 15:01

Odpowiem tylko raz i więcej z tymi poważnymi nie będę dyskutował. W opracowanich dotyczących historii ZS jest napisane najczęściej, że ZS otrzymał prawa miejskie OKOŁO 1344 a nie w 1344 to taka mała różnica. Jestem chyba jedynym w tej chwili, który natknął się na DOKUMENT mówiący o nadaniu praw miejskich ZS w 1291 r. Pozdrawiam Szperacz

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty:221
Rejestracja:poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja:Sympatyk
Lokalizacja:Kłodzko

Re: Prawa miejski

Post autor: eSCe » niedziela 12 wrz 2010, 23:10

W opracowaniu historii Dolnego Śląska zamieszczonym (autor p. E. Knapczyk):
http://blog.e-knapczyk.pl/walbrzych-i-o ... 1138-1392/
jest taki zapis:
W półwieczu 1250-1300 na całym Śląsku lokowanych było blisko 80 miast, m.in.: Brzeg (Brieg) i Dzierżoniów (Reichenbach) lokowano w 1250 roku, Legnicę (Liegnitz) i Kluczbork w 1252 roku, Opole (Opeln) w 1258, Świdnicę (Schweidnitz) w 1267 roku, Oławę (Ohlau) w 1282, Kamienną Górę (Landeshut) w 1287 i Jelenią Górę (Hirschberg) w 1288 roku.
Wymieniono tylko 10 nowych miast, ale logicznie biorąc, Złoty Stok winien być w pozostałej większej liczbie. Zadałem sobie trud ustalenia konkretnej daty wg zapisu podanego przez Szperacza. Po uwzględnieniu poprawki w dokonanej reformie kalendarza przez papieża Grzegorza XIII, wszystko wskazuje na to, że działo się to 19 lutego 1291r według kalendarza juliańskiego. Jeśli ktoś chce sprawdzić to wyliczenie, to podaję link do b. dobrego artykułu: http://www.racjonalista.pl/kk.php/t,4014
Tylko w nim znalazłem wyraźny zapis, że decyzją papieża przy dodawaniu 10 dni zachowano kolejność dni tygodnia (po czwartku 04.10.1582r, nastąpił piątek 15.10.1582r).
Pozdrawiam i trzymam kciuki. To będzie prawdziwa sensacja!

P.S.
Ponieważ św. Walenty został wymieniony w dokumencie z 1491r, to powyższe moje wyliczenie jest nieaktualne, ale sama istota zmiany kalendarzy pozostaje i stanowi nie lada problem dla historyków :) , chyba że mają "swoje" wzory do przeliczania. Każdy zawód ma swoje trudne obszary...
Ostatnio zmieniony poniedziałek 13 wrz 2010, 10:34 przez eSCe, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » poniedziałek 13 wrz 2010, 08:01

Po czwartku 04.10.1582r nastąpi piątek 15.10 1582.Czyli 11 dni wychodzi.Gubię się w tym liczeniu,ale rzeczywiście to jakoś tak wychodzi .Sensacja czekała 720 lat.Szperaczu Tomek się zadeklarował co do rzutnika do laptopa.Może jakaś prelekcja?poz

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57

Re: Prawa miejski

Post autor: Szperacz » poniedziałek 13 wrz 2010, 10:10

Odnowienie nadania praw miejskich ma miejsce w czwartek po św. Walentym 1491 r. W tym samym dniu nadano ZS herb Kiedy nadano w 1291 r. prawa miejskie daty dziennej nie znam i raczej jej nie poznamy. Pozdrawiam Szperacz

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57

Re: Prawa miejski

Post autor: Szperacz » poniedziałek 13 wrz 2010, 10:26

Co się tyczy spotkania to bardzo chętnie przyjdę i przyniosę część materiałów. Dobrze,że jest rzutnik to bardzo ułatwi sprawę. wstępnie proponuję piątek po godz 17 gdzie to juz zależy od Was. Pozdrawiam Szperacz

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty:221
Rejestracja:poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja:Sympatyk
Lokalizacja:Kłodzko

Re: Prawa miejski

Post autor: eSCe » poniedziałek 13 wrz 2010, 15:14

Jeszcze krótko o przeliczeniach dat (przed 1582r). Punktem odniesienia reformy kalendarza był Sobór Nicejski (325) i fakt, że co 128 lat o 1 dzień narastała różnica czasu w długości roku ziemskiego. Do Soboru Trydenckiego (1563) ta różnica narosła do 10 dni i o tyle właśnie ?skrócono? październik w 1582r. Dla roku 1491 poprawka wynosi 9 dni i w ten sposób (historycy) ustalili interesujący nas dzień:
Prawa miejskie Złoty Stok posiadał prawdopodobnie jeszcze przed 1344 r. W 1483 roku miasto uzyskało prawa miasta górniczego oraz ordynację opartą na prawach igławskim i kutnohorskim.
W 1491 roku (17.02) Złoty Stok otrzymał herb i sztandar oraz potwierdzenie statusu Wolnego Miasta Górniczego.

To cytat z ?Historii? z menu strony głównej tego portalu ?Górnicza sygnaturka?, autorstwa p.p. Tadeusza Mikosia i Jerzego Tichanowicza, 1999r.
Sprawdzenie:
?Wieczny kalendarz? http://webmaster.helion.pl/starocie/skrypt/etercal.htm
Po ustawieniu ?luty? i wpisaniu roku ?1491? uzyskujemy tabelę tygodniową i odejmujemy cyfrę ?9? od liczby ?26?; uzyskujemy naszą datę: 17 lutego (czwartek) ? po dniu św. Walentego (14 lutego). Cbdo
Na Śląsku tę reformę wprowadzono w 1584r (po 06 stycznia nastąpił 17 styczeń), dlatego też jeśli ktoś znajdzie śląski dokument z pełną datą np. 10.10.1582 to wcale nie musi być falsyfikat, ale z datą 10.01.1584 to prawie na pewno!

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » poniedziałek 13 wrz 2010, 18:16

Bardzo ciekawe,ale mózg mi się zagotował ,nie karzcie tak ciężko myśleć w poniedziałek. :lol: poz

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty:1128
Rejestracja:poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja:Sympatyk
Lokalizacja:Europa
Kontakt:

Re: Prawa miejski

Post autor: GAWLITZEK » środa 15 wrz 2010, 20:10

Jezeli faktycznie istnieje dokument potwierdzajacy 1291 rok to faktycznie wspaniala wiadomosc.Ksiazki zawsze mozna pozmieniac od historii,to nie problem.To odkrycie pokaze wszystkim nie ,,ile wiemy'' ale ,,ile jeszcze nie wiemy'' o historii Zlotego Stoku.Nie zapominajmy,ze dokumenty pisane to jedno a to co niezapisane to jeszcze inna sprawa.W przeszlosci,tysiac, dwa,nawet trzy tysiace lat wstecz ziemie Dolnego Slaska byly zasiedlone przez ludy prymitywne,potem slowian a takze rzymian.Odkrycie sladow tak dawnego osadnictwa w Zlotym Stoku to bylaby dopiero sensacja.Czy trafiliscie kiedys na takie slady lub macie przypuszczenia co do konkretnych miejsc?
Pozdrawiam
Przyjaciel ziemi złotostockiej

_tomek
Gwarek
Gwarek
Posty:2474
Rejestracja:piątek 04 cze 2010, 23:52
Relacja:Mieszkaniec
Kontakt:

Re: Prawa miejski

Post autor: _tomek » niedziela 26 wrz 2010, 14:40

Złoty Stok miastem od 1291 roku ?

W 3 numerze ?Bergglocke? z 1993 roku Josef Bogner, w tekście pt. ?1293 -1993 700 Jahre Reichenstein in Schlesien?, stara się udowodnić, że miasto Złoty Stok zostało założone przed 1293 rokiem.
Przytacza w nim opinie: prof. Dr. Waltera Kuhna z 1973 roku (zmarłego w Salzburgu w 1983 roku) i dr Irganga z Johann-Gotfried-Herder-Institut w Marburgu. Obaj autorzy, powołując się na znane dokumenty z 1291 i 1293 roku, twierdzą że Richinstein (Złoty Stok) został założony jako miasto szlacheckie przez rycerza Moycho z Byczenia, przed 1293 roku. Bowiem w dokumencie z 1291 (spisanym na jego dworze) występuje jako świadek Heidenricus dicto de Richinstein, a w dokumencie z 1293 Moycho przekazuje Hermanno de Lauterbach, jako swojemu namiestnikowi, ziemie na północ od Durhenrisdorf (Płonicy) penes Richinstein. Oba te fakty mają dowodzić, że Heidericus Richinstein pochodził z istniejącgo już w 1291 miasta Richinstein.

Miasta, bo w dokumencie z 1293 roku Hermann Lauterbach tytułowany jest ?advocato nostro?. Określeniem tym nazywano wójta miasta szlacheckiego, a innego miasta w pobliżu nie było. Wykluczało to przypuszczenia Paula Knauera i Paula Klemensa, że Heidenricus mógł pochodzić z zamku Reichenstein k/Jawornika.

Prof. Kuhn, powołuje się jeszcze na dokument z 1296 roku, w którym książę Bolko I nadał Eberhardo de Richenstain 9 łanów ziemi w Reichenstein. Co dowodzi, że książę Bolko był wtedy właścicielem miasta.
W dokumencie tym pojawia się też nazwa Grosena. Gdzie ona była to już inna ciekawa historia.
Podobną interpretację powstania Złotego Stoku można było znaleźć na nieistniejącej już stronie internetowej: http://www.igelfisch.com/baitzen/, w notatce zatytułowanej ?Złoty Stok? należał do Panów z Byczenia?. Autor tej notatki, powołując się na dokument z 1295 roku, twierdził, że przejęcie Złotego Stoku przez księcia Bolka I odbyło się na zasadzie wymuszonej (przez księcia) wymiany ziem, o której mowa w tym dokumencie.
Wspomnieć tutaj należy, że Złoty Stok powstał w pasie tzw. ?Przesieki Śląskiej?, w której można było tworzyć osady tylko za zgodą księcia.


Obrazek

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty:1128
Rejestracja:poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja:Sympatyk
Lokalizacja:Europa
Kontakt:

Re: Prawa miejski

Post autor: GAWLITZEK » niedziela 26 wrz 2010, 15:30

To sa bardzo wazne i cenne informacje :idea: Czuje,ze niedlugo uzytkownicy tego forum zmienia historie miasta a tym samym sami zapisza sie na kartach historii :)
Na uzupelnienie informacji podanych przez _tomka dodam cytat z artykulu ,,Zamek książęcy w Złotym Stoku'':
,,Nie posiadamy niestety informacji, kiedy pierwotnie zamek ten został zbudowany, niemniej z przekazów niemieckich wynika, że już w 1033 roku został doszczętnie zniszczony i popadł w ruinę''.
Jesli wiec byl zamek znaczy to,ze nie stal przeciez samotnie w polu ale w jakiejs osadzie,miejscowosci.Zgadzaloby sie bliskie polozenie zamku i Badergraben jako najstarszej czesci miasta Zloty Stok.Ja bym poszedl dalej i zaryzykowal,ze Zloty Stok moze miec ok 1000 lat.Brak na to dowodow wiec musimy doprowadzic do badan archeologicznych na terenie zamku ktory juz tam byl w 1033 roku-te badania moga byc kluczowe w temacie zalozenia miasta.
A tu dokument potwierdzajacy to co przytoczyl _tomek.Miedzy innymi na koncu strony 15,jest podana data naleznosci miasta Reichenstein w 1293 do Moyko von Byczen :!: Dokument zawiera kilkanascie stron,u mnie z niemieckim slabo ale wierze,ze ktos z Was da ten tekst do tlumaczenia.
http://www.boehm-chronik.com/geschichte ... Behem4.pdf

PS.Tomek nie daloby rady tej ladnej panoramy zamiescic w max-duzej rozdzielczosci by moc przyjrzec sie szczegolom?
Pozdrawiam!
Przyjaciel ziemi złotostockiej

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57

Re: Prawa miejski

Post autor: Szperacz » niedziela 26 wrz 2010, 15:44

Gawlitzek Ja bym poszedl dalej i zaryzykowal,ze Zloty Stok moze miec ok 1000 lat. Nie tak szybko. powoli. Proszę zwrócic uwagę, że gdy podałem informacje o prawach miejskich Złotego Stoku z 1291 r. pisano, że to przekłamanie żebym podał źródło itd. Mam nadzieję,że poszukując źródeł Tomku odniosłeś satysfakcje. Niestety nie dotarłeś do dokumentu który ja miałem w posiadaniu który STWIERDZA ROK 1291 JAKO NADANIE PRAW MIEJSKICH ZŁOTEMU STOKOWI. Nie będę przerywał Ci tak fascunującej zabawy w odkrywanie historii. Pozdrawiam Szperacz

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » poniedziałek 27 wrz 2010, 09:41

Czytając te wypracowania można stwierdzić że Grosena to dzisiejszy główny Złoty Stok.Skoro Bbolko 1 sprzedał tereny należące do osady Grosena Eberhardowi De Richenstein,to ten po prostu przechrzcił Grosenę swoim nazwiskiem.Pierwszy dokument o górze Haniak z 1273,jest właściwie o Mąkolnie ,a nie Złotym Stoku. Nie ma tu innej za bardzo możliwości jak uznać Grosenę za główny Złoty Stok,tak ja to pojmuję.poz

Szperacz
Gwarek
Gwarek
Posty:302
Rejestracja:poniedziałek 25 maja 2009, 09:57

Re: Prawa miejski

Post autor: Szperacz » poniedziałek 27 wrz 2010, 10:31

Oryginał dokumentu w którym jest wymieniona Grosena pochodzi z 1296 roku. Jest napisany po łacinie. Tak więc chcąc dokonać tłumaczenia trzeba do ręki wziąć ten tekst i go przetłumaczyć na j. polski, a nie z j. niemieckiego ponieważ wyjdzie masło maślane. Z łaciny na niemiecki jedno tłumaczenie i niemieckiego na polski drugie tłumaczenie. Najlepiej później przetłumaczyć ten sam tekst z polskiego na łacinę i zobaczycie co wyjdzie. Przy tłumaczeniu tekstów średniowiecznych trzeba na uwadze mieć jeszcze jedno. Łacina średniowieczna to nie ta sama łacina dzisiejsza czy sprzed 100 lat. Stąd jeśli to tłumaczy ktoś przypadkowy zmieni szyk zdania dodatkowo coś doda aby było pięknie gramatycznie to na koniec wyciąga się błędne wnioski. Bardzo często historycy wracają do opracowanych już tematów aby jeszcze raz zinterpretować jakiś dokument. Zdarza się że wcześniej ktoś nie zwrócił uwagi na jedno słowo które zmienia całość logicznego rozumowania. Pozdrawiam Szperacz.

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » poniedziałek 27 wrz 2010, 13:00

No i widocznie taki problem był z tłumaczeniami.Warto kopie oryginału pisma dać do przynajmniej dwóch niezależnych specjalistów,bo jest widoczny błąd.
Nie wierzę że akurat gość o nazwisku Rrichinstein kupuje miejscowość od Bolka I zwaną Richinstein.On po prostu kupił pewnie tą Grosenę. My szukamy Reichenstein którego jeszcze nie zmieniono z nazwy Grosena.Sadzę ze ten dokument jest tak ważny dla miasta ze UM powinien przeznaczyć środki na wnikliwą analizę w poważnym instytucie naukowym.Może się tak okazać że Grosena występuje w innych dokumentach ,których nikt nie sprawdzał bo nie wiedział co za Grosena. Już sama nazwa wskazuje słowiańskie pochodzenie[gród,grodzisko,grodziszcze],Niemcy tu lepiej niech pod swoja stronę nie próbują tłumaczyć bo to głupie grosena=gold,przecież to chore.Tak że zalążek Złotego Stoku Grosena mógł istnieć dużo wcześniej za czasów mocno słowiańskich korzeni Ślaska.Każdy z autorów wypracowań spycha ta Grosenę na bok,Niemcom było to na rękę bo bardziej zniemczonej nazwy jak RichInstein nie trzeba, a Grosena była nie wygotnym w próbie pokazania niemieckich korzeni miasta słowem,więc stwierdzili że to jakis wyżutek obok miasta.Dlatego uważam że szperacz dobrze podpowiada :pożądnie przetłumaczyć dokument z 1296,a późnij poszukać Groseny w innych dokumentach.

Dlaczego w spisie miejscowości obok Cysterskich nie ma Reichenstein,przed 1273r,bo po prostu jeszcze nazywany był groseną,a dopiero później Eberchardo mienił ja swoim nazwiskiem.Nie kłóci się to w ogóle w przypadku że zakon posiadał tam wyrobiska,bo posiadał tylko zbocze góry haniak,obok Groseny ,którą kupił Richinstein.Zresztą źle interpretowana jest chyba także historia Cystersów kamienieckich bo piszą że posiadali huty w Mąkolnie i powstawały spory gwareckie pomiędzy Złotym Stokiem.Moim zdaniem posiadali huty na terenie Mąkolna ale praktycznie w Złotym Stoku bo chodzi tu z pewnością o górę Haniak gdzie z boku kopalnię miał kto inny i z racji bliskości powstawały spory.Te dokumenty też jeszcze raz trzeba wertować,bo się okaże kto inny obok w 1273 miał wyrobiska konkurujące.Ja się z reszta nie dziwię ze powstawały spory,bo jak tu na dobre kopali to obok na jednym terenie ale w innej włości konkurencyjni gwarkowie dopadli bogate zbocze, dużo nie trzeba myśleć,złoto w tych czasach to potęga.poz

_tomek
Gwarek
Gwarek
Posty:2474
Rejestracja:piątek 04 cze 2010, 23:52
Relacja:Mieszkaniec
Kontakt:

Re: Prawa miejski

Post autor: _tomek » czwartek 30 wrz 2010, 19:12

Autorzy przewodników pisanych zarówno przed wojną jak i po wojnie widzą początki Złotego Stoku w odległej przeszłości. Nie tylko oni byli przekonani o tym, że jak były tutaj bogate złoża złota to je od dawna eksploatowano.

O tym, że przekonanie to jest błędne wie każdy, kto uważnie przeczytał rozdziały o złotostockich rudach i metodach jakimi wydobywano z nich złoto, w wydanej przez Akademię Górniczo Hutniczą w Krakowie monografii: "Złoty Stok - najstarszy ośrodek górniczo-hutniczy w Polsce ??
Można przyjąć tezę, że pierwszą osadę na miejscu obecnego Złotego Stoku utworzyli górnicy (kopacze, płukacze złota ), którzy potrafili złoto wydobyć z miejscowej rudy. Inni kolonizatorzy mieli, w XIII wieku, wiele korzystniejszych miejsc do zasiedlenia. Z pewnością nie potrafili tego zrobić liczni wówczas na Ślasku kopacze, posługujący się łopatą, prostym korytem wodnym i miską. Bo jak mieli z niej wybrać cząsteczki złota niewidoczne gołym okiem.
Badania archeologiczne prowadzone nad rzeką Otawą w południowych Czechach (Kudrnáč J., Fröhlich, J., Waldhauser J.) dowodzą, że takie małe drobinki złota potrafili wydobyć (ze złóż rozsypiskowych) górnicy wydobywający tam złoto pod koniec XIII wieku.
Największym ośrodkiem wydobycia złota było tam wówczas górnicze miasto Reichenstein (obecnie Kasperskie Hory). To stamtąd mógł przybyć na dwór Moyka z Byczenia Heidenricus (ojciec Moyki Dirislaus był czeskim rycerzem).
Osady nie można było tutaj założyć również i dlatego, że książęta piastowscy zabraniali tego robić w pasie Przesieki Śląskiej. Moyko z Byczenia odważył się na złamanie tego zakazu wykorzystując okoliczność, że po śmierci księcia wrocławskiego Henryka IV Probusa (w czerwcu 1290 roku) rozpoczęła się walka o spadek po nim, między księciem głogowskim Henrykiem III i księciem legnickim Henrykiem V. W ostateczności i tak musiał zajęte wbrew prawu ziemie zwrócić księciu Bolkowi I.

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » czwartek 30 wrz 2010, 21:21

To fragment książki :Der Silbererzbergbau in der Grafschaft Glatz und im Fürstentum Münsterberg ...str 163 zacytowałem ten fragment gdyż autor niemiecki powołuje się na kilku autorów i tak to oni odczytują.
Obrazek

Tłumaczenie na polski,prawie słowo w słowo ,ale z oddaniem sensu na polski:

Na początku Xw Reichenstein nazywało się Grosena[Burg,Schoder.1833].
Późniejsze warianty nazw były:[Richin-oder Richenstein,stain,Richinstayn,].
Nazwa miejscowości pochodzi od jego powstania i tego co wcześniej w górach znajdowano[der reiche stein-bogaty kamień].
w oparciu na domysłach czasu założenia miasta są dwa kierunki.
-Na podstawie mitów określa się ,na bardzo stare miasto górnicze.
-Czas założenia na świadectwach .
Na tym etapie studiów zostało przyjęte to ostatnie założenie [mit o wcześniejszym założeniu miejsca będzie powtórzony].
U Klemenza czytamy,że to miejsce po raz pierwszy w roku 1291 na świadectwach zostało nazwane.Kopietz powołuje się również na to świadectwo i pisze jeszcze ;w świadectwie z 8.07.1291r jest spadkobierca Reinchensteinu ,Heidenricus-Dictum de Richinstein-jako świadek podany .Kopietz podaje jeszcze jedno świadectwo z 9.12.1296r w którym Eberhard von Reichenstein jest podany że kupił od Bolko I 9 łanów gruntu.Od Kopietza wiemy też że Heinrich von Haugwitz księciu bolkowi II,krótko przed jego śmiercią[1344] kopalnię w Reichenstein sprzedał .Syn Bolka II,Nikolaus 1 września 1344r oddał te kopalnię z powrotem Haugwitzowi bo Bbolko II za nią nie zapłacił.Od Kopietza wiemy również ,że Heinrich von Haugwitz też miasto Reichenstein posiadał.

Fragmenty kroniki naszej,która w interpretacji jest inna od niemieckiej.
Nawet różni się w kwestii czy Hugowitz czy Haugwitz,a w naszej kronice jest: czy Hugowicz czy Haugwicz,to po prostu przykład innej interpretacji dwóch języków.
Obrazek
Mam też mieszane uczucia co do tezy ze w pasie przesieki śląskiej nie można było zakładać osad:po pierwsze skąd wiemy czy obejmowała ona akurat teren Złotego Stoku.Po drugie to było prawo w danej chwili czasu,gdyby było wyznacznikiem od dużo wcześniejszych dziejów to nie było by wielu miast które powstały wcześniej na tym pasie.
To tylko rozważanie moje bo widzę chociażby te powyższe różnice i nigdy nie poznamy prawdy dopóki sami nie zaczniemy tłumaczyć z łaciny.Np w kronice naszej pisze ze: Ebrechardowi de Richinstain książę Bolko świdnicki nadał 9 łanów ziemi w Grozenie,sitos iuxta Reichenstain[koło Złotego Stoku]
Skąd my dziś mamy pewność że tak to jest napisane,może sensem było ze nadał w Grozenie obok jego własnego pola Eberharda,nie obok Reichenstein[ Złotego Stoku,]czyli obok jego własnego pola które gdzieś obok miał,bo z tej kroniki nawet wynika ze zwiększał swój areał.a już w ogóle nie rozumiem skąd dwa te same nazwiska Eberchard von Reichenstein i Heidenricus-dictus de Richinstein,chociaż ten drugi tylko tak niby był zwany to był jednak spadkobiercą tych ziem ,czyli nazwano go od tego co było na tej ziemi-bogaty kamień.A skąd on niby miał taki przydomek skoro niby jeszcze nie wydobywano złota.Widocznie wydobywano i nadano mu go.Co do Ebercharda von Richinstein to dostał[kupił] pola wokół Grozeny i zwieńczeniem jego majątku wyszło ze to tereny jego czyli Richinsteina,Grozena zanikła bo większość nazywano terenami Richinsteina.To tylko przemyślenia i nie traktujcie jako moje przekonanie .Dziś ktoś kto powie ze było tak albo tak to może też być w błędzie.poz

Arsen
Gwarek
Gwarek
Posty:362
Rejestracja:wtorek 24 lut 2009, 17:33

Re: Prawa miejski

Post autor: Arsen » czwartek 30 wrz 2010, 21:57

Skąd zarówno w Kalendarium jak i powyżej jest 9 łanów, jak w łacińskim dokumencie i cytowanym opracowaniu jest 9 Hufen a to nie są łany.( Hufen to 4,5 łana)

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty:1122
Rejestracja:czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja:Sympatyk

Re: Prawa miejski

Post autor: łazik » czwartek 30 wrz 2010, 22:18

[
Arsen pisze:Skąd zarówno w Kalendarium jak i powyżej jest 9 łanów, jak w łacińskim dokumencie i cytowanym opracowaniu jest 9 Hufen a to nie są łany.( Hufen to 4,5 łana)

Masz racie arsenie,tak aby bardziej skomplikować znalazłem że w królestwie czeskim łan to jednostka miary ale: łan http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81an_% ... _1268-1756

Więc skoro są powyższe różnice to co w ogóle napisano np w 1291 ,czy 96 tak na prawdę?poz

ODPOWIEDZ