Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 1122
Rejestracja: czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: łazik » sobota 12 lut 2011, 09:50

P TOMKU :D Ja o niebie pan o chlebie,co mi da dzielenie działek,wiem że były dzielone.

A wiesz jak najprościej było by po ilości szlaki stwierdzić ilość sztolni.Bo jakoś mi to spokoju nie daje.Ogółem obliczyć wszystka dzisiejszą szlakę jest nierealne bo cały zakład na niej stoi i kawał miasta.Wiele jest tez jej w budowlance zużyte.Czyli ogółem niby się nie da.
Tomku pierw trzeba by obliczyć ile z 1 tony rudy wydobytej pozostawało szlaki .Czyli pierwszy etap stapiania surowego kamienia=360KG żużlu .Druga faza przy której powstawał żużel to stapianie z ołowiem ,co dawało 140kg żużlu.Łącznie z jednej tony powstawało 500kg żużlu.To się da udowodnić bo tak jest.
Teraz dajmy że średnio 1mb chodnika dawał 3t rudy czyli 1,5t żuzlu.Tego nie liczyłem tylko tak średnią dla przykładu.

Ostatnia sprawa to jak się dowiedzieć ile żużli mamy.Tu trzeba by posłużyć się w miarę dokładnymi mapami rozmieszczenia hałd żużli w całym wąwozie[takie mamy].Przyjąć średnią na cm 2 mapy czyli ile ton jest na hałdzie.Wyjdzie całkiem konkretna suma ton żużlu powstałego do końca 18wieku .Dajmy wyjdzie 400 tyś ton żużlu .teraz te 400tyś ton dzielone na 1 mb chodnika,czyli te niby1,5t=wyjdzie ilość mb chodników, które powstały do końca 18w.
Resztę chodników czyli od początku 19w do roku 1961 mamy już na mapach i można by do tej sumy tylko te dodać które wiadomo że powstały w tych latach.Liczenia masę by było ale tylko tak można powiedzieć ile tak naprawdę ,mniej więcej jest w naszych górach sztolni.

No i nie zapomnijmy o dodaniu sztolni kutych w badziewiu:książęca za biurem arsenquelle..bla bla bla,bo z nich żużlu raczej nie było tylko sam szajs.

_tomek
Gwarek
Gwarek
Posty: 2474
Rejestracja: piątek 04 cze 2010, 23:52
Relacja: Mieszkaniec
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: _tomek » sobota 12 lut 2011, 11:11

Tylko teoria....szacunki ilości żuzlu z XVIw....??? Możesz sobie tę cyferkę strzelić tak samo jak wynik, który z niej otrzymasz...Byłeś w Błotnicy...widziałeś teren. Skąd wiesz ile te hałdy mają pod spodem?
Co z wielką hałdą na zakładzie, którą rozplantowano pod budowę hali oddziału farb? itp. itd... nie do policzenia...

Już prościej z ilości złota...nie wiemy ile go było w rudzie...ale jak uśrednisz to też coś się dowiesz - ile ton rudy...

Ale to wogóle nie oddaje długości chodników...bo te najdłuższe były transportowe, odwadniające....kute w płonnej a nie w rudzie :)

A te wydobywcze były bardzo różnej szerokości...

Nie ma co dyskutować - przyjąć dogmat i tyle :)

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 1122
Rejestracja: czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: łazik » sobota 12 lut 2011, 13:13

Dogmaty,dogmaty :D Przypuszczalnych szacunków bez jakiegokolwiek liczenia wolał bym unikać.np. Czesiek powie że było 170km,jakiś Zygmunt powie że 230 i niestety obaj będą mieć rację i jednocześnie jej nie będą mieć.Tylko turysta nie będzie wnikał,przyjmie to za fakt i tyle.
Po złocie.Ten sam kłopot bo od końca 17w górnicy szli bardziej za arsenem niż złotem,więc i średnia złota w rudzie spadła pewnie.a co z płonna skałą która złota nie zawierała.

Przyjąć te 16t złota też ryzyko bo wczesnego górnictwa pewnie nie ma w to wliczone.Te 16 ton to raczej też dogmat.
No ale 16t =16tys kg =16000000 g.
W tonie czystej rudy przed procesem wzbogacania przyjmijmy średnią 6g złota
ilość wydobytej rudy aby otrzymać 16t złota =16,000000 :6=2,666666 wydobytej rudy złota.
2,666666 rudy podzielmy na średnią 1mb standardowego chodnika ,czyli 1mb=[przyjmijmy]nie 3t ,bo to za mało,tylko byłby to blok 1m x140x200=?. Dane na podstawie granitu np.1m3 granitu waży 2650kg,czyli nasz 1mb chodnika o podanych powyżej średnich wymiarach=2,8m3=2650x2,8=7420.

Mamy ponad 7t z 1mb chodnika.w tym 1mb chodnika zmieścimy w takim razie :6g złota x 7420=42g złota,po skróceniu setnych gram na dajmy skałę płonną która była wydobywana wraz z rudą złota,ale jej nie można.

Daje nam to :owe 16t złota : 1mb chodnika,czyli 42g=380952,38mb chodników=380 km chodnika.

Prawie jesteśmy w Warszawie jak się okazuje.A gdzie do tego dodać chodniki w których złota nie było,płonna skała.
W przypadku średniej 3g złota w tonie urobku wyszło by 190km sztolni ,było by to bardziej prawdopodobne,bo nie średnia lecz zaniżona zawartość złota w 1t urobku wliczała by tez skałę płonną,a nie sama czysta rudę.poz

bułka
Gwarek
Gwarek
Posty: 402
Rejestracja: wtorek 07 wrz 2010, 20:54
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: bułka » niedziela 13 lut 2011, 15:56

A ja myślę że ani po złocie ani po żużlu się nie da. Bo słusznie Tomek zaznaczył, że sztolnie są różne. Mało tego ty Łazik wyliczasz metr bieżący sztolni. No ale jakiej? Każda ma inny kształty, wysokość i szerokość. Te wyliczenia są niewykonalne. Ja nadal upieram się przy swoim żeby wziąć mapę tą choćby co Tomek przerzucił na mapę powierzchni i z tego ze skali wyliczyć ile jest chodników- wyjdzie nam najrealniejsza ilość tego co jest, bo nie przesadzajmy nikt nie będzie zliczał jakichś dukli czy małych odcinków z 12 wieku dawno nieistniejących.

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 1122
Rejestracja: czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: łazik » niedziela 13 lut 2011, 16:46

bułka pisze:Mało tego ty Łazik wyliczasz metr bieżący sztolni. No ale jakiej? Każda ma inny kształty, wysokość i szerokość.
Nie bierz na poważnie powyższego liczenia, to przykładowo.Sztolnie liczyłem po średniej ,przecież nie ma sensu rozdrabniać się na wielka gertrudę czy małą lisią i osobno liczyć ich kubaturę.Średnia z tych obu wyszła 2 wys/140 szer,I TYLE :P
Dukli też nikt by nie liczył bo nikt nie zna ich kubatury,a i nawet dokładnego położenia wszystkich i nikt nigdy nie będzie tego znał.
Skoro 16t złota ktoś podał to , po prostu po gramaturze i procesach wyliczałem ile by trzeba było wydrążyć tuneli aby otrzymać tyle urobku z którego można by otrzymać ową ilość złota w naszym rejonie.
Wyliczenie jest bardzo błędne bo wystarczy że nasza średnia gram złota z 1mb chodnika, lub wagi m2 chodnika w skale jest inna to nawet o 50 km b można by się pomylić w założeniu o te 16 t złota. :(

Z map dowiemy się tylko 2,5 stulecia drążenia sztolni ,wyjdzie około 30 kmb chodników.Całe dajmy 6 stuleci wczesnych prac górniczych nie zostanie uwzględnione.Wiem Marta,to i tak jest mało realne to wyliczanie według złota czy szlaki,ale jest jakieś.Ma jakąś podstawę .190km b wyrobisk z 16t złota jest prawdopodobne i jest to bardzo dużo.
W rzeczywistości może być i 400KMB ale mamy podane 16 t złota,ile faktycznie było nikt nie wie i się nie dowie.To jest najfajniejsze w tym wszystkim[niewiadome] :)

bułka
Gwarek
Gwarek
Posty: 402
Rejestracja: wtorek 07 wrz 2010, 20:54
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: bułka » niedziela 13 lut 2011, 20:59

oj Łazik, Łazik. Jakie 2 stulecia? Co ty pleciesz, a książęca z którego wieku jest? Stara jak świat a mimo to jest na mapach. A połowa sztolni w Czarnej G ornej tez jest z 16 wieku i tez są na mapach. Ludzie coście tacy oporni. Toz na tych mapach jest cała masa sztolni i to niektóre bardzo stare. To co było wcześniej to były drobne sztolenki. Przecież najwięcej wydobywano właśnie w okresach z których mamy mapy.Te wyliczenia będa dużo bardziej wiarygodne i pokazujące rzeczywisty stan wg map.

Twoje wyliczenia opierają się na informacji że wydobyto 16 ton. A powiedz mi skąd jest ta informacja? Czy pewna aby? Bez sensu, ale przyznam że Twoja radosna twórczość przyniosła mi wiele radości :-)

Montelli
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 57
Rejestracja: poniedziałek 14 lut 2005, 09:16
Relacja: Mieszkaniec
Lokalizacja: Złoty Stok/Wrocław

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: Montelli » poniedziałek 14 lut 2011, 14:48

Oj tam, oj tam. Zostawmy przeszłość w sferze dogmatów, bo do niczego w miarę realnego raczej się tu nie dojdzie.
Prościej będzie policzyć i zsumować istniejące do dziś i dostępne metry bieżące? Chodzi o takie, w których ktoś z forumowiczów był, a nie np. o Błotną, gdzie wiadomo, że jest, ale nikt w niej nie był.
Żeby nie rozpalać wyobraźni może bez szczegółów lokalizacyjnych, które bywalcy i tak znają.
To taki pomysł w ramach inwentaryzacji tego, co jeszcze zostało. Oczywiście z jednej strony wciąż coś się zasypuje i zawala, ale z drugiej "kopalniane" ekipy co jakiś czas ciekawostki odgrzebują...

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 1122
Rejestracja: czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: łazik » wtorek 15 lut 2011, 11:07

bułka pisze:Twoje wyliczenia opierają się na informacji że wydobyto 16 ton. A powiedz mi skąd jest ta informacja? Czy pewna aby? Bez sensu, ale przyznam że Twoja radosna twórczość przyniosła mi wiele radości :-)
łazik pisze:Przyjąć te 16t złota też ryzyko bo wczesnego górnictwa pewnie nie ma w to wliczone.Te 16 ton to raczej też dogmat.
Czytaj uważniej bo sam siebie muszę cytować :D
bułka pisze:Przecież najwięcej wydobywano właśnie w okresach z których mamy mapy.
No ja map z 16w nie widziałem i nie zobaczę.Twoja twórczość już taka radosna nie jest :D
bułka pisze:oj Łazik, Łazik. Jakie 2 stulecia? Co ty pleciesz, a książęca z którego wieku jest? Stara jak świat a mimo to jest na mapach. A połowa sztolni w Czarnej G ornej tez jest z 16 wieku i tez są na mapach.
Też są na mapach i wymazując wszystkie młodsze to zostanie nam wielkie nic.Zostanie Książęca,Emanuel,Czarna stara,i kilka drobiazgów z dobrą komunikacją z młodszymi sztolniami.
Czyli nawet bym tego za błąd statystyczny nie brał ,bo czym jest dajmy nawet 10 km 16w sztolni na mapach .Przecież w 16 w wydobyto najwięcej złota,wydrążono najwięcej sztolni.Map z tego okresu nie ma i nie będzie.To co mamy dziś na mapach z tego okresu to tylko sztolnie które później były funkcjonalne:odwodnieniowe+plus kilkaset metrów wyrobisk.Nanoszono je na mapy bo użyteczne były i później.Warto abyś to przyjęła jako ważny fakt i stąd są one na znanych nam młodych mapach.Powiem więcej 80 procent z nich nie była kuta za złotem a jedynie jako odwodnienie pól powyżej.10TEK STARYCH KM SZTOLNI NIE MAMY NA MAPACH.NIE JEST TO MOJA RADOSNA TWÓRCZOŚĆ ,TYLKO PROSTA MAŁO CZYTELNA ANALIZA. :D DLA CIEBIE ZAWSZE BĘDZIE BŁĘDNA BO NIE CZYTASZ TYLKO KONTRUJESZ :D

Podkreślam to raz jeszcze:mogę się mylić i jest to tylko analiza. :D

Arsen
Gwarek
Gwarek
Posty: 362
Rejestracja: wtorek 24 lut 2009, 17:33

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: Arsen » wtorek 15 lut 2011, 15:42

Lazik zrobił dobrą "rzecz"- przedstawił swoją analizę, podał z czego ona wynikała i chwała mu za to. Podał nawet fakt przywożenia rudy do przetopu z innych kopalni z okolicy. Nie zachowujmy się jak PO i PIS w polityce, zamiast ciągnąć za dyszel w jednym zgodnym kierunku, dobro kraju-to nawzajem sobie przeszkadzają. Przecież każdy może podać na forum własną analizę i może bedzie ona lepsza od podanej przez niego-należy tylko włożyć trochę własnej pracy. Jedynym sensownym oparciem jest ilość pozyskanego złota i arsenu a może nawet srebra o ile Złoty Potok nazywał się kiedyś Srebrnym- napewno nie bezpodstawnie.

bułka
Gwarek
Gwarek
Posty: 402
Rejestracja: wtorek 07 wrz 2010, 20:54
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: bułka » wtorek 15 lut 2011, 19:41

łazik matołku- jak mam komentować skoro nie czytam :P

Ty się zastanów czasem co piszesz:P

Nie ważne. Ty też nie czytasz bo ja próbuję tylko powiedzieć, że najłatwiej i najpewniej zliczyć to co mamy na mapach. Wsio --ne ma tu nic więcej. To czego nie ma tego nie obliczymy. Nie szulkaj ukrytych intencji bo zaczynasz pisac głupoty.


A GDZIE JA POWIEDZIAŁAM ,ŻE MAMY MAPY Z 16 WIEKU? Już mi się nawet z Toba nie chce gadać bo to nie ja tylko ty wysnówasz dziwne wnioski i nie czytasz dokładnie. No ale nie wazne bo z doświadczenia forumowego wiem, że nie dojdziemy do porozumienia.olni jest całkiem sporo na mapach. Inne te jeszcze starsze zostały zniszczone przez nowsze powstające na ich miejscu. Tak było choćby w czarnej gdzie wielkie 18 wieczne sztolnie krzyzują się z 16 wiecznymi małymi chodnikami. Tak więc jak wg Ciebie powinno sie taką sztolnię liczyć -podwójnie? To, że była na miejscu obecnej inna biegnąca tym samym torem tylko mniejsza to coliczyć długośc razy dwa? Bez sensu. Pamietaj że najpierw wydobywano zoto rodzime a potem rudy które występowały w tych samych miejscach więc nowe kopalnie pochłoaniały te stare. Myślę, że można by po zliczeniu tego co jest na mapach dodac do tego jeszcze jakąś 1/3 tej ilości i mamy całkiem prawdopodobną całkowita długośćmchodników.

Sporo jest map które pokazują całkiem stare wyrobiska.
Te sztolnie co na nich zostały zeczywiście były strategiczne i dlatego zostały ale na podstawiem ich długości i położenia potem można już snuć insynuacje ile jeszcze było sztolni wydobywczych. No bo jeśli taki Emanuel ma powiedzmy kilka kilometrów długości to odwadniał całkiem spore pole wydoywcze.

No i co nadal nie rozumiesz do czego zmierzam, dalej się spieramy:-)

_tomek
Gwarek
Gwarek
Posty: 2474
Rejestracja: piątek 04 cze 2010, 23:52
Relacja: Mieszkaniec
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: _tomek » wtorek 15 lut 2011, 19:49

bułka pisze: Myślę, że można by po zliczeniu tego co jest na mapach dodac do tego jeszcze jakąś 1/3 tej ilości i mamy całkiem prawdopodobną całkowita długość m chodników.
bułka, nie rozumiesz istoty problemu. Nie spieramy się ile ich jest...tylko o to czy ktokolwiek je policzył?
Jeśli tak to jak to zrobił, co uwzględnił, a czego nie itd.

Może być i 500km - kto wie. Byłem ostatnio z łazikiem w górach szukając szybów umieszczonych na PRLowskiej mapie...w terenie jest ich wiele razy więcej niż na mapie...

Ale nie wiemy co jest pod spodem. Czy szeroka i płytka komora (która po zapadnięciu wygląda jak głęboki szyb?
Czasami przecież wogóle nie widać śladów, bo szybik miał metr średnicy...
Przejdź się teraz do Złotego Jaru, przed Błotnistą, po tej samej stronie potoku też masz dziwny wypływ wody z zagłebienia i kolejny za błotnistą. Na żadnej mapie nic tam nie ma.

bułka
Gwarek
Gwarek
Posty: 402
Rejestracja: wtorek 07 wrz 2010, 20:54
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: bułka » wtorek 15 lut 2011, 20:05

dobra idę sobie wy szowiniści :-) kobita widze nie zostanie dopuszczona do dysputów górniczych.. :P:P:P:P

Pogadamy w sobtę. to wam nawtykam :-)

Awatar użytkownika
łazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 1122
Rejestracja: czwartek 28 sty 2010, 13:30
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: łazik » wtorek 15 lut 2011, 21:38

Absolutnie się nie spieramy ,ale ja idę w zbroi na spotkanie :D zatyczki do uszów też wezmę :D No ale każdy ma troszkę racji , Tomek słusznie zwrócił uwagę że spór tyczy się tego czy ktoś to kiedyś jakkolwiek liczył.Czy po prostu podawane długości wyrobisk są z nieba brane.Arsen słusznie srebro dorzuca ,to pewnie chodzi o srebro z Srebrnej Góry ,które u nas wyciągano z kamienia,w naszych hutach.No i są jeszcze chodniki typu arsenquelle i za biurem,tam też złota nie szukali raczej.Ty Marta tez masz rację bo czy po szlace będziemy liczyć czy po złocie ,to zostaje problem złota rodzimego którego nie możemy brać aby według niego liczyć też długości sztolni bo wiadomo nie pochodziło ono ze sztolni.No ale co jest wliczone w te 16t złota,tego nikt nie wie.

Czym więcej piszemy tym więcej pytań się robi.Po szlace ,ciężko liczyć bo mamy na terenie nieswoją ,z innych miejscowości.Po złocie też trudno bo ,złoto rodzime,no i w ogóle czy było 16t czy 12,czy 22t tego nie dojdziemy.Po arsenie zliczymy tylko te od końca 17w do 1961r,więc też się wszystkich nie da zliczyć. Tak że zostaje tylko liczyć chyba po ilości nietoperzy :D

WNO FOLLOWER
Gwarek
Gwarek
Posty: 843
Rejestracja: niedziela 19 wrz 2010, 18:54
Relacja: Sympatyk

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: WNO FOLLOWER » piątek 04 mar 2011, 10:31

Podkowiec mały (Rhinolophus hipposideros)
Załączniki
Obraz 205.jpg
Tejken baj Kosty
Miasteczko zamieszkiwała bowiem bardzo dziwna społeczność.
ROZDZIAŁ I 41 KUSZENIE ŚW. ANTONIEGO

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: GAWLITZEK » czwartek 15 gru 2011, 21:14

Ponoc na tej skarpie co sie obsypuje, ponad ,,sztolnia blotnista'',gdzies powyzej bylo inne wejscie(byc moze szyb wentylacyjny).Jeszcze w latach 70-tych bylo widac to wejscie patrzac z drogi.
Przyjaciel ziemi złotostockiej

_tomek
Gwarek
Gwarek
Posty: 2474
Rejestracja: piątek 04 cze 2010, 23:52
Relacja: Mieszkaniec
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: _tomek » czwartek 15 gru 2011, 21:26

Do cholery jest takich sztolni. łazik znalazł też dwie powyżej Książęcej.
Po drodze ze Skaliska do Błotnistej też masz dwa wypływy wody.

lazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 411
Rejestracja: czwartek 21 lip 2011, 18:11
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: lazik » piątek 16 gru 2011, 19:02

Może kiedyś najdzie koniunktura na odkrywanie sztolni.To znaczy zielone światło od lasów państwowych,um.
Dziś nie ma sensu .Ten szyb jest na mapach prlu.Ponoć jeszcze niedawno był,tak jak piszesz.
Najciekawsza moim zdaniem w wąwozie to ta za czarnym stawem po prawej,co kiedyś pisałem.
Zlokalizowałem z map wejście,to musi być piękna sztolnia.

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: GAWLITZEK » piątek 16 gru 2011, 19:08

lazik pisze:Najciekawsza moim zdaniem w wąwozie to ta za czarnym stawem po prawej,co kiedyś pisałem.
Zgadza sie,jest najciekawsza bowiem bardzo stara i nikt pewnie co najmniej od 100 lat do niej nie wchodzil.Moga byc tam ciekawe fanty gornicze.
lazik pisze:Zlokalizowałem z map wejście,to musi być piękna sztolnia.
Ja tam zlazilem i nie pamietam zebym cos znalazl ale szukalem wedlug Twojej mapy z tego tematu.Wg mojej mapy ta sztolnia jest gdzie indziej a jest to mapa z 1899 r.Musimy popatrzec i razem isc w teren na ,,testowanie lopaty'' :lol:
Przyjaciel ziemi złotostockiej

lazik
Gwarek
Gwarek
Posty: 411
Rejestracja: czwartek 21 lip 2011, 18:11
Relacja: Mieszkaniec

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: lazik » piątek 16 gru 2011, 21:48

Na bank wyciągniemy bursztynową komnatę,arkę przymierza,złoto nazistów,złoty pociąg pewnie też tam jest,no i kto wie co jeszcze :D
A i skarb masonów,bym zapomniał.
Nie ważne ,chociażby puste ściany zobaczyć to już coś,poza tym mam za małe mieszkanie więc co na polu bym pociąga zostawił. :D

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Re: Inne sztolnie poza trasą turystyczną

Post autor: GAWLITZEK » piątek 16 gru 2011, 21:54

lazik pisze:Na bank wyciągniemy bursztynową komnatę,arkę przymierza,złoto nazistów,złoty pociąg pewnie też tam jest,no i kto wie co jeszcze :D
Ja bym sie cieszyl jakbym nawet stara lopate znalazl :)
lazik pisze:poza tym mam za małe mieszkanie więc co na polu bym pociąga zostawił. :D
Zatargamy go na teren tartaku albo wladujemy do mnie,mam duzy strych :)
Przyjaciel ziemi złotostockiej

ODPOWIEDZ