Kolej na ... kolej?

Pofantazjujcie trochę, napiszcie co byście zmienili lub stworzyli nowego w Złotym Stoku. Oczywiście z umiarem, bo przecież kasyna nikt tu nie postawi :-)

Czy kolej drezynowa w Złotym Stoku ma sens?

Jak najbardziej, świetny pomysł na ożywienie okolicy stacji
14
88%
Cóż, kolejna średnia atrakcja jak wiele innych
2
13%
Niby można, ale po co? W kopalni i na Skalisku można spędzić cały dzień
0
Brak głosów
Bez sensu, komu to potrzebne?
0
Brak głosów
 
Liczba głosów: 16

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Kolej na ... kolej?

Post autor: Marcin Przybysz » niedziela 02 wrz 2007, 22:05

Witam Was pierwszym moim postem, jako były ząbkowiczanin (więc blisko, blisko. Ciągnie wilka do lasu :)

Pamiętacie czasy, gdy do Złotego Stoku można było dojechać koleją? Jeszcze w l996 byłem w Złotym pociągiem - przejazd specjalny prowadzony parowozem Ty2-ll69. No a potem przyszła powódź l997 i most poooszedł...

Ale pozostał kilkukilometrowy kikut zarastających torów, aż za Sosnową. Co sądzicie o pomyśle ożywienia linii choćby dla przejazdów drezynowych, takie uzupełnienie dla podziemnej kolejki, jaka niebawem ruszy w Kopalni Złota?

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » niedziela 22 lut 2009, 18:18

Przejazdy drezynami to już fakt.Kilka lat temu jeździliśmy drezynami pomiędzy stacją kolejową w Kamieńcu, a cegielnią w Byczeniu, dalej nie można było bo ukradli 12 metrów toru. W Ząbkowicach powstało w tym roku stowarzyszenie pasjonatów kolei i planójemy pirwsze przejazdy pomiędzy Złtym Stokiem, a Sosnową, a może do samego zwalonego mostu. Będzi to przygotowanie do przyszło rocznych obchdów 110-lat koljki Kamieniec Z-Złoaty Stok.

Awatar użytkownika
Marcin Przybysz
Sztygar
Sztygar
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 02 wrz 2007, 21:49
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Złotno
Kontakt:

Post autor: Marcin Przybysz » poniedziałek 02 mar 2009, 23:56

No proszę, i w moich byłych "Ząbkach" coś się kolejowo ruszyło ! Trzymam kciuki - w razie czego możecie liczyć na mnie i na moją spalinową piłę - proszę tu tylko info o pracach na szlaku nam podać.

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » wtorek 03 mar 2009, 11:50

Dzieje się więcj niż możesz sobie wyobrazić . W tym tygodniu wysłamy pismo do PKP Intercity z pytannim "czy w dniu 04 07 2009r. można wydłużyć trasę przejazdu pociągu "Wolsztyn Exprience" relacji Wolsztyn - Wrocław Gł. do st. Ząbkowice Śl. z okazji 20 rocznicy zawieszenia przewozów pasażerskich na linii Kamieniec Ząbk. - Złoty Stok". Ponoć szanse są ok. 50%, zobaczymy jok otrzymamy odpowiedź za jakieś trzy tygodnie. Co do tej piły spalinowej to na pewno się przyda, ja mam kosę spalinową, a jak by się znalazła jeszcze jedna piła i kosa to w jeden dzień wyczyścimy cały tor od Złotego Stoku do Nysy Kłodzkiej. Na razie wystąpimy do pkp niruchomości z prośbą o bezpłatne wydzierżawienie tego toru, no i robimy imprezę drezynową. 20 lutego br. powstało Stowarzyszenie Pasjonatów Kolei "SEMAFOR" w Ząbkowicach Śl.zapraszam do członkostwa- jest oczywiste, że czym nas więcej to będziemy mogli więcej zdziałać.Pozdrawiam

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Post autor: GAWLITZEK » wtorek 03 mar 2009, 12:46

Gratuluje pomyslu i zapalu.Mozna miec nadzieje ze kiedys przejazdy na linii Kamieniec -Zloty Stok znow rusza.Nie mowie o przewozach pasazerskich bo dzis w erze gdy kazdy ma samochod byloby to dla kolei pewnie nieoplacalne ale mowie o przewozach turystycznych.Mogloby do tego dojsc a na pewno silnym impulsem byloby stworzenie atrakcji turystycznych na Zamku w Kamiencu ale takich z prawdziwego zdarzenia jak np.Zamek Ksiaz.Wtedy turysci mogliby po zwiedzeniu zamku wsiasc do zabytkowej kolejki i dojezdzajac do Stacji Zloty Stok kontynuowac zwiedzanie Zlotostockiej Kopalni.Ale to tylko narazie w sferze marzen... :wink:
Przyjaciel ziemi złotostockiej

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » wtorek 03 mar 2009, 19:40

Powolutku, powolutku. Rubmy swje. Narazie możemy tylko: a) bezpłatnie uzskać pozwolenie na użytkowanie torów, b) Oczyścić tory, c) robić wspaniałe imprezy drezynowe. Dajmy spokój pociągom na linii kamienic Ząk. Złoty Stok oraz mostowi na rzece Nysa Kłodzka, wkorzystajmy to co mamy tzn. Tory od st Kaminiec Ząbk. do przstanku Byczeń i Od Zwalonego mostu do Złotego Stoku. Tu jest dosyć miejsca aby pokazać wszystkim mediom, samożądowcą itp. że warto i trzeba zachować ten zabytek techniki bo wszyscy możemy mieć ztego korzyści. Ja osobiście od kilku miesięcy pracuje nad projektem"Tramwaj konny". Wyobraźcie sobie taki pojazd jadący od Złotego Stoku do np. Sosnowj. Gdzie w Polsce na podobnej zapomnianej linii taki pojaz jeźdz ? Są tu naprawdę nie samowite możliwości, pomysłów jest bardzo dużo, bez mostu kolejowego na rzece Nysa Kłodzka.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » środa 04 mar 2009, 08:38

Przejazdy drezynowe są wielką atrakcją dla młodzieży. Historycznie rzecz ujmując to namiastką pierwszych takich powojennych zabaw, były nasze (dzieci z Sosnowy) przejazdy na bocznicy stacyjnej. Oczywiście, gdyby to zauważyli kolejarze to byłaby wielka afera. Ale byliśmy już "poważnymi", 12-letnimi młodzieńcami i czekaliśmy kiedy wymieniająca podkłady kolejowe ekipa odjedzie do Kamieńca większą drezyną. Wtedy wstawialiśmy (wymagało to dużego wysiłku) na szyny pozostawiony i zabezpieczony wózek na bocznicy i ... ponad 100 m bocznych torów było do naszej dyspozycji. Wkrótce jednak ekipa remontowa zmieniła rejon i po zabawie. Dla zupełnie młodych czytelników przestroga: to była ZŁA "zabawa", ale do wszystkiego trzeba dorosnąć...
Prawdą jednak jest, że bocznica i dwa budynki na równinie stacyjnej w Sosnowie były:
Obrazek
Nie wiedziałem tylko, że w Złotym Stoku był gotowy zalążek torów do Mąkolna (od wiaduktu, po zachodniej stronie toru głównego):
Obrazek
Ostatnio zmieniony czwartek 05 mar 2009, 06:10 przez eSCe, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
GAWLITZEK
Moderator
Moderator
Posty: 1128
Rejestracja: poniedziałek 29 sie 2005, 19:39
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Europa
Kontakt:

Post autor: GAWLITZEK » środa 04 mar 2009, 19:35

Dla wszystkich fanow Zlotego Stoku i kolei przesylam ciekawy link:

http://wroclaw.hydral.com.pl/198641,foto.html

Na powyzszej stronie jest wiele ciekawych zdjec.m.innymi kopalni.
Przyjaciel ziemi złotostockiej

Awatar użytkownika
Primus Inter Pares
Gwarek
Gwarek
Posty: 342
Rejestracja: czwartek 27 sty 2005, 17:36
Lokalizacja: Złoty Stok

Post autor: Primus Inter Pares » środa 04 mar 2009, 22:37

Pozwolę sobie zauważyć że to duże wyrażne zdjęcie przedstawie już transport kamienienia a nie rudy.

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » czwartek 05 mar 2009, 09:00

Niezwykle interesóące zdjęcia. Już kilkakrotnie spotykałem się ze zdjęciami kolejki kopalni złota, ale wszytstkie zdjęcia zostały wkonane w różnym okresie czasu na terenie kopalni lub w najbliższym oroczeniu, nigdy się nie spotkałem ze zdjęciami tej kolejki " z drukiego końca" tzn. ze stacji kolejowej gdzie była rampa (istnieje do dzisiaj), na której z koleb kolejki urobek przeładowywano na wagony kolejowe. Również nigdy nie widziałem starych zdjęć małego dworca w Kamieńcu Ząbk. Jakby ktoś miał jakieś informacje na temat zdjęć tych obiekyów to proszę o wiadomość. Z góry dziękuję.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » czwartek 05 mar 2009, 20:37

Specjalnie dla @wojtekkz (ale inni też mogą skorzystać):
1. Wycinek "sztabówki" niemieckiej z 1939r z zaznaczonym Małym Dworcem (Klbf) i układem torów. Prawdopodobny dojazd do niego jest podkreślony na czerwono (widać tam zachowany odcinek nasypu).
Obrazek
2. Zdjęcia zachowanych budynków kompleksu Klbf można zobaczyć na niezależnej stronie gminy Kamieniec Ząbkowicki:
http://www.saleib.dbv.pl/viewpage.php?page_id=63
Należy odszukać część opisu zatytułowaną "Mały dworzec kolejowy" i zwrócić uwagę na zdjęcia K-95, K-55 i K-56. Fragment opisu tego ostatniego przytaczam:
"Tu, na południe od głównego dworca kolejowego znajdował się tzw. Mały Dworzec. Zajmował wrzecionowaty w kształcie teren z łukowatymi bocznicami, wydzielony ulicami Ogrodową i Krótką. Z dworcem tym związane były budynki przy ul. Ogrodowej 1–3, z tym, że funkcje budynku dworcowego mógł pełnić pierwszy z nich. Budynki te reprezentują stypizowane budownictwo ceglane przełomu XIX i XX w. Zachowały się, ale torowisko stacji końcowej kolejki wąskotorowej oraz odcinek linii zostały rozebrane".
Gdyby ktoś szukał dokładnych (z naukowych źródeł) opisów historycznych wszystkich miejscowości w tej sąsiedniej gminie, to tam znajdzie i zajmie mu to wiele wieczorów...
Pozdrawiam.

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » piątek 06 mar 2009, 12:56

Dzięki za kolejną mapkę. Wracając do mapki st. W Złotym Stoku to brkuje mi na niej toru kolejki wąskotorowej z kopalni, a może za czesów niemiskich kolejka"kopalniana" nie docierała do stacji. Coraz więcej pytań, a wydawało mi się, że tyle już wiem. Wiem z literatury, że od Złotego Stoku do Mąkolna była koleka wąskotorowa przemysłowa z trakcją elektryczną do przewozu urobku z tamtejszej kopalni. Tej linii wąskotorowej też nie mogę znaleść na żadnej mapie, a chciałbym wybrać się z aparatem porobić zdjęcia może pozostało po niej np. jakiś przepust, mostek, nasyp itp. Tradycyjnie za informacje z góry dzięki. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
eSCe
Rotman
Rotman
Posty: 221
Rejestracja: poniedziałek 04 gru 2006, 08:33
Relacja: Sympatyk
Lokalizacja: Kłodzko

Post autor: eSCe » piątek 06 mar 2009, 14:50

Administrator dość przewidująco w poddtytule zachęca; "pofantazjujcie trochę". Sytuacja nie jest tak jasna z tym, co nawet poważne artykuły głoszą. Niektóre fragmenty są "zapożyczane" z "pewnego źródła", zwłaszcza jeśli występują w różnych publikacjach i po pewnym czasie uchodzą za pewniki. Krytycyzm przychodzi w pewnym momencie do głosu i jest konsternacja. Dla mnie zupełnym zaskoczeniem była fotografia przedstawiająca przystanek kolejowy w Ożarach na linii Kamieniec Zabk. - Laski. Z parowozem, wagonami i pasażerami. Przez litość nie zapisałem tytułu tego opracowania. O pomyłki tego typu nie jest trudno, gdyż taka linia jest naniesiona na jednej z dawnych map kolejowych.
Jesteśmy trochę w sytuacji archeologów w dalekiej przyszłości, którzy z pewnością nie odróżnią co było rzeczywistością a co fikcją w naszych czasach. Odruchowo może zrodzić się pytanie: dlaczego to nie jest poprawione, wyjaśnione itd?
Odpowiedź jest oczywista; to sprawa beznadziejna, podobnie jak próba przywrócenia artysty Wita Stwosza na 30 lat do życia (co prawda na trwale naznaczonego wypalonym piętnem), "uśmierconego" w naszym słynnym muzeum.
To wszystko napisane z lekkim przymrużeniem oka na plany fotograficznej wyprawy, dokumentującej ślady nigdy nie zrealizownej linii do Mąkolna.
Inne obiekty są i to bardzo ciekawe.

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » piątek 06 mar 2009, 20:51

Z tego co wiem bardzo dużo materiałów archiwalnych dotyczących kolejki Złotostockiej znajduje się w archiwum państwowym w Kamieńcu. Ponoć 90% odkryć archologicznych dokonuje się w archiwach, niestety ja nie znam niemieckiego więc odpadłem w przedbigach. Z tego powodu zamierzam zająć się czym innym, w tym roku z okazji 20-rocznicy zawieszenia przewozów pasażerskich na kolejce Złotostockiej chcę zrobić imprezę drezynową na linii Złtostockiej. Jeszcze nie wiem na jakim odcinku, myślę, że na odcinku odługości ok. 5-6 km. Z prktyki szacuję, że oczyszczeni takiego odinka toru (oczywiście z piłą spalinową i kosą spalinową) zajmie jeden dzień, gorzej z uzyskaniem odpowiednich zezwoleń to napewno potrwa kilka tygodni. A co do Wita Stwosza to wiem, że wszystkie swje pieniądze zainwestował w kopalnie złota w Złotym Stoku i zbankrutował. Mam nadzieje, że mi się uda. Pozdrawiam.

szczepan
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: sobota 29 lis 2008, 17:56
Lokalizacja: Kamieniec Ząbkowicki

Post autor: szczepan » sobota 07 mar 2009, 18:49

wojtekkz pisze:Przejazdy drezynami to już fakt.Kilka lat temu jeździliśmy drezynami pomiędzy stacją kolejową w Kamieńcu, a cegielnią w Byczeniu, dalej nie można było bo ukradli 12 metrów toru. W Ząbkowicach powstało w tym roku stowarzyszenie pasjonatów kolei i planójemy pirwsze przejazdy pomiędzy Złtym Stokiem, a Sosnową, a może do samego zwalonego mostu. Będzi to przygotowanie do przyszło rocznych obchdów 110-lat koljki Kamieniec Z-Złoaty Stok.


kiedy są spotkania bo chciałbym dołączyć

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » niedziela 08 mar 2009, 09:11

Stowarzyszenie pasjonatów kolei "SEMAFOR" powstało dopiero 20 lutego, do tej pory przez kilka lat imprezy drezynowe w naszym powiecie organizowałem jako "wolny strzelec" ale tak dalej już nie można działać. Chcemy siedzibę naszego stoważysznia założyć w "małym dworcu" w Ząbkowicach Śl. Kolej ten budynek wraz z otoczeniem chce przekazać za symboliczną złotówkę!!! Tylko zgodnie z ustawą może go przejąć samorząd i dopiero nam go przekazać. Niestety z samorządem bardz ciężko się dogadać( nie wiem dlaczego) . Kilku radnych z Ząbkowic obiecało nam pomoc. Zapraszam wszystkich do do naszego stowarzyszenia, czym nas więcj tym lepiej. Na wszelkie informacje czekam na [email protected] . 3 maja podczas kamienieckiej majówki na małym dworcu w Kamieńcu będą już poraz czwarty organizowane zawody drezynowe lub przejazdy drezyną spalinową . Pozdrawiam i zapraszam.

szczepan
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: sobota 29 lis 2008, 17:56
Lokalizacja: Kamieniec Ząbkowicki

Post autor: szczepan » niedziela 08 mar 2009, 11:37

Warto by było odnowić budynek w Zwróconej żeby przynajmniej jeden dworzec kolei powiatowej zachował się w ,,dobrym stanie'' dla przyszłych pokoleń . Nie chodzi mi o wstawianie okien czy odnawianie pomieszczeń bo to by trzeba było włożyć dużo kasy . Lepiej na razie zabić deskami od wewnątrz i pomalować elewację od zewnątrz . Co o tym myślicie ?

Awatar użytkownika
dobekfooto
Moderator
Moderator
Posty: 934
Rejestracja: piątek 04 lut 2005, 23:51
Relacja: Mieszkaniec
GG: 8824316
Lokalizacja: Złoty Stok
Kontakt:

Post autor: dobekfooto » niedziela 08 mar 2009, 13:12

Dla niezorientowanych kilka zdjęć i opis przystanku:
http://www.kolej.o-to.pl/stacje/zwrocona.htm

Lepiej na razie zabić deskami od wewnątrz i pomalować elewację od zewnątrz . Co o tym myślicie ?


Co o tym myślimy? Mnie od razu do głowy przychodzą takie dwa pytania: po co? za czyje pieniądze? Stan budynku widoczny na zdjęciach wskazuje, że nadaje się on praktycznie tylko do rozbiórki. Inwestowanie pieniędzy w ten budynek byłoby chyba pomyłką. Popatrzmy na zaniedbany dworzec w Kamieńcu? Jeden z większych węzłów komunikacyjnych w okolicy jest w tak opłakanym stanie. Myślę, że przy obecnej kondycji PKP pieniądze na zabezpieczenie dworca w Zwróconej raczej się nie znajdą.
"Buntu nie boji sie wladca ten,
co by z powiek spedzal mu sen.
Lecz nie poradzisz nic bracie moj ..."

wojtekkz
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: niedziela 22 lut 2009, 18:00

Post autor: wojtekkz » niedziela 08 mar 2009, 14:04

Nie chciałem nikogo zanudzać szczegółami ale jeśli chodzi o budynek stacyjny w Zwróconej to właśnie mój kolega z Ząbkowic, z którym założyliśmy stowarzyszenie jest zainteresowany przejęciem jego od samorządu i wyremontowaniu. Posiada odpowiedni kapitał i ma ciekawe plany co do teg przystanku. Co do małego dworca w Ząbkowicach to pomiszczenia we wnątrz są całkiem przyzwoite, mamy w środku dwie wystawy: łączności oraz sygnalizacji. Dyrektor Zakładu Nieruchomości we Wrocławiu z chęcią by się ich pozbył. Co do funduszy to trzeba się przyjrzeć jak to robią w: Świdnicy, Stroniu, Jugowicach, oni przejeli dworce od PKP za 1zł. Mało tego w wielkopolsce samorządy przyjmująlinie od PKP linie i stare dworce, a te linie to poprostu w wiekszości "las " między szynami rosną drzewa. To co oni mogą, a my nie? W kamieńcu Ząbkowickim dwa lata temu PKP chciała przkazać dworzec ale niestety wójt się nie zgodził. Pozdrawiam.

szczepan
Dreptacz
Dreptacz
Posty: 79
Rejestracja: sobota 29 lis 2008, 17:56
Lokalizacja: Kamieniec Ząbkowicki

Post autor: szczepan » niedziela 08 mar 2009, 14:10

Chiałbym się zapytać czy w zwróconej do końca eksploatacji linii był drugi tor

ODPOWIEDZ